Oslo er blant verdens mest klimabevisste og miljøambisiøse havnebyer. Innen 2030 skal byen fjerne 95 prosent av klimagassutslippene. I Oslo havn skal utslippene ned med 85 prosent i samme periode, og på sikt bli utslippsfri.
I arbeidet med å bli en nullutslippshavn vil Oslo Havn være en pådriver for å flytte mer gods fra vei til sjø, samtidig som utslippene fra transport fra skip og på land skal reduseres.
Sammen med utvikling og forbedring av intermodale løsninger mellom skip, bil og bane, gir dette mulighet for bærekraftig vekst i Oslo havn - Norges viktigste godsknutepunkt.
Innovasjon og infrastruktur i Oslo havn
Effektiv havnedrift er viktig for å imøtekomme framtidens behov.
Oslo Havn investerer i teknologiske løsninger og utfordrer aktørene i havna til å ta i bruk innovative og bærekraftige løsninger.
Landstrøm, smart kraftnett, bedre batterikapasitet, og lokal energiproduksjon med solceller vil gi bedre tilgang på ren energi til skipsfart og annen transport.
I Oslo Havn er det landstrøm til alle utenlandsfergene og flere lokalferger. Landstrøm til cruiseskip på Revierkaia ble etablert i 2024. I 2025 er det planlagt landstrøm til cruise på Filipstad.
Sementskipene har tatt i bruk landstrøm. Bygging av landstrøm til containerskipene ferdigstilles i 2024. Tungtransporten fikk ladestrasjon på Grønlia i 2023. Det utredes landstrøm tankskip og bilskipene som anløper Oslo. Slik bidrar Oslo Havn til å redusere utslipp i transportsektoren langt utover havnas grenser.
Oslo Havn har redusert egne utslipp fra 230 tonn i 2015 til 2,8 tonn i 2020 ved å fase ut fossile kjøretøy og investere i elektrisk. Arbeidsbåtene og kjøretøyene ble fossilfrie i 2019.
Oslo Havn fikk i 2020 verdens første elektriske arbeidsbåt i sitt slag. Pelikan 2 rydder søppel i Indre Oslofjord. Oslo Havn bruker også droner til å lete etter søppel.
Oslo Havn ønsker en bedre oversikt på energiforbruket for bedre energioppfølging. Det vil virke bevisstgjørende, og blir et verktøy som kan belyse effektive tiltak.
Energieffektive bygg og kaier i Oslo havn
Nye og renoverte bygg og kaier i havna skal være energieffektive med lave driftsutgifter. Dette blir tatt hensyn til i valg av arkitektur, materialer og tekniske løsninger som ventilasjon, oppvarming og kjøling.