Fremdrift
Anleggsarbeidet på Kneppeskjær startet i juli/august 2025. Kaia skal stå klar til bruk i løpet av 2027.
Uke 34/35
Oppstart riving av ro-ro-rampe.
Tygging av betong kaidekke (ikke pigging).
Bortkjøring av betong til godkjent deponi.
Supplerende grunnundersøkelser.
Klargjøring av rigg for mudring.
14-dager plan aktiviteter Kneppeskjær øst, uke 36 og 37.
Uke 36/37
Det forventes ingen spesielt støyende aktiviteter i perioden.
Aktuelt / nyhetssaker
4.09.25 Oslo Havn inviterer til nabomøte om Kneppeskjær
30.07.25 Arbeider på Kneppeskjær i uke 31
20.06.25 Signerer kontrakt med Repstad Anlegg As.
12.06.25 Nabomøte om kai ved Kneppeskjær
Bakgrunn
Kneppeskjærkaias levetid er utløpt og har i dag begrenset bruk. Kaia må derfor utbedres. Seilingsdybden økes for å gi økt fleksibilitet for flere typer skip. Slik kan mer gods fraktes sjøveien inn og ut av Oslo.
Eksisterende rampe skal erstattes, og en ny etableres helt i nord. Rampene vil kunne være viktig i beredskapssammenheng.
Oslos karbonfangstprosjekt er avhengig av oppgradering av Kneppeskjærkaia for å muliggjøre utskiping av CO2.
Hafslund Celsios karbonfangstanlegg på Klemetsrud er planlagt ferdigstilt i 2029. Fra havna skal Northern Lights frakte den fangede CO2-en til permanent lagring på norsk sokkel utenfor Bergen.
Oslo Havn har prioritert kaiprosjektet i tråd med byens satsning for å redusere kommunens totale klimagassutslipp med 95 % i 2030.
Mer informasjon om karbonfangstprosjektet er tilgjengelig hos Hafslund Celsio.
Slik bygger vi kaia
Den nordligste delen av eksisterende spunt- og pelekai rives og erstattes med ny pelekai. Den sørligste delen utvides. Det gir en sammenhengende kaifront på 284 meter. To nye ramper for lossing og lasting av skip etableres nord på området.
Se figur under.
Seilingsdybden ved Kneppeskjær øst skal utdypes til -12,5 meter i henhold til sjøkartnull (-13,24 m i henhold til NN2000). Dette krever mudring og noe sprengning, før arbeidene med bygging av ny kai kan starte.
Repstad Anlegg AS er valgt som totalentrepenør. Arbeidet utføres i tråd med tillatelser og strenge miljøkrav.
Rene masser egnet for gjenbruk (> 50 mm) vil i størst mulig grad gjenbrukes i prosjektet for å unngå unødig deponering. Forurensede masser leveres på godkjent deponi.
Partikkelsperre etableres for å unngå spredning av sedimenter utenfor tiltaksområdet mens sjøarbeider pågår.
Boblegardin tas i bruk for å redusere trykkbølger fra sprenging av hensyn til marint liv.
Statsforvalteren har stilt strenge vilkår for overvåking og avbøtende tiltak for arbeidene.
Multiconsult er engasjert av Oslo Havn for uavhengig kontroll, og skal overvåke økologisk og kjemisk tilstand i sjø, før, under og etter at planlagte tiltak er gjennomført. Dette er i tråd med vilkår satt av Statsforvalteren.
Norconsult er miljørådgiver for entreprenøren, og har ansvaret for planer og kontroller knyttet til turbiditet, støy, forurensning og naturmangfold i forbindelse med alle arbeider som utføres i prosjektet.
Tillatelsen fra Statsforvalteren krever at sprengningsarbeid utføres utenfor torskens gyteperiode, som er fra 1. februar til 31. mai.
Det skal bygges landstrøm på den nye kaia. Det vil også forsyne skipet som frakter ut CO2.
Arbeidstid og dispensasjon
Oslo Havn har fått dispensasjon for bygge- og anleggstøy fra gjeldende forskrift om begrensning av støy i Oslo kommune. Dispensasjonen omfatter rivning og mudring, og gjelder i tidsrommet 4. august 2025 til 1. mars 2026.
Les mer om dispensasjonen gitt av bydelsoverlegen i Bydel Nordstrand her: Vedtak om dispensasjon for bygge- og anleggsstøy - Gnr/bnr: 235/11 Kongshavnveien 29 med flere - Repstad Anlegg AS
Ordinær arbeidstid for anleggsarbeidet er mandag - lørdag kl.07-19.
Bydelsoverlegen i Nordstrand bydel har gitt dispensasjon for støyende arbeid mandag - fredag kl.07-19 og lørdag kl.08-16.
Overvåkningsprogram
Oslo Havn KF gjennomfører oppgradering av eksisterende kaikonstruksjoner ved Kneppeskjær øst.
I henhold til tillatelsen gitt av Statsforvalter skal det utføres resipientovervåkning etter vannforskriften. Multiconsult har blitt engasjert av Oslo Havn til å utarbeide overvåkningsprogrammet, og følge opp overvåkningen av resipienten i hele perioden.
Les overvåkningsprogrammet her
Miljøoppfølgingsplan
Miljøoppfølgingsplanen (MOP) for Kneppeskjær kai Øst er utarbeidet av Norconsult på oppdrag fra entreprenør Repstad Anlegg AS.
Repstad Anlegg AS har satt opp støymåler for å dokumentere anleggsstøy.
Les miljøoppfølgingsplanen her
Kontakt oss
Oslo Havn vil dele løpende informasjon om prosjektet på oslohavn.no, facebook og i nabomøter.
For spørsmål om Kneppeskjær- prosjektet
Send mail til postmottak@oslohavn.no
Hafslund Celsios CO2- terminal
Karbonfangstanlegget ved avfallsforbrenningsanlegget på Klemetsrud skal fange 90 % av all CO₂ som i dag slippes ut fra anlegget.
Den fangede CO₂-en vil deretter transporteres med utslippsfri transport til en CO₂-terminal i Oslo Havn, hvor den vil bli hentet av Northern Lights hver fjerde dag og fraktet til transport- og lagringsanlegget ved Øygarden utenfor Bergen.
Hafslund Celsio karbonfangstanlegg er en del av Langskip, norske myndigheters prosjekt for CO2-håndtering. Se mer informasjon om Langskip.
Hafslund Celsio vil starte grunnarbeidet for CO2-terminalen i andre kvartal 2026. Dette arbeidet vil også innebære graving og fundamentering/peling.
Hafslund Celsio vil invitere til et nabomøte om dette prosjektet under vinteren 2025/26.