Oslo Havn logo Oslo Kommune
Reetablering og utvidelse av kai ved Kneppeskjær øst

Reetablering og utvidelse av kai ved Kneppeskjær øst

Kneppeskjærkaia skal erstattes og utvides for å imøtekomme byens behov for økt godstransport. Det er stor miljøgevinst ved å benytte sjøveien.

Dette gjør Oslo Havn 

Kneppeskjærkaias levetid er utløpt og har i dag begrenset bruk. Kaia må derfor utbedres. Seilingsdybden økes for å gi økt fleksibilitet for flere typer skip. Slik kan mer gods fraktes sjøveien inn og ut av Oslo.  

Eksisterende rampe skal erstattes, og en ny etableres helt i nord. Rampene vil kunne være viktig i beredskapssammenheng.  

Oslos karbonfangstprosjekt er avhengig av oppgradering av Kneppeskjærkaia for å muliggjøre utskiping av CO2. 

Hafslund Celsios karbonfangstanlegg på Klemetsrud er planlagt ferdigstilt i 2029. Fra havna skal Northern Lights frakte den fangede CO2-en til permanent lagring på norsk sokkel utenfor Bergen.  

Oslo Havn har prioritert dette kaiprosjektet i tråd med byens satsning for å redusere kommunens totale klimagassutslipp med 95 % i 2030.  

Mer informasjon om karbonfangstprosjektet er tilgjengelig hos Hafslund Celsio.  

Slik bygger vi kaia 

Den nordligste delen av eksisterende spunt- og pelekai rives og erstattes med ny pelekai. Den sørligste delen utvides.  Det gir en sammenhengende kaifront på 284 meter. To nye ramper for lossing og lasting av skip etableres nord på området.

Se figur under.  

 

Seilingsdybden ved Kneppeskjær øst skal utdypes til -12,5 meter i henhold til sjøkartnull (-13,24 m i henhold til NN2000). Dette krever mudring og noe sprengning, før arbeidene med bygging av ny kai kan starte.  

Arbeidet utføres i tråd med tillatelser og strenge miljøkrav.   

Rene masser egnet for gjenbruk (> 50 mm) vil i størst mulig grad gjenbrukes i prosjektet for å unngå unødig deponering. Forurensede masser leveres på godkjent deponi.   

Partikkelsperre etableres for å unngå spredning av sedimenter utenfor tiltaksområdet mens sjøarbeider pågår.   

Boblegardin tas i bruk for å redusere trykkbølger fra sprenging av hensyn til marint liv. 

Statsforvalteren har stilt strenge vilkår for overvåking og avbøtende tiltak for arbeidene.  

Et overvåkingsprogram lages i tråd med Statsforvalterens vilkår for å vise tilstanden før, underveis og etter at arbeidet er fullført.   

Anleggsperioden vil strekke seg over to år. Bygg- og anleggsarbeidene skal utføres etter gjeldende forskrifter om støy og luftutslipp.   

Se Forskrift om begrensning av støy i Oslo kommune.  

Det skal bygges landstrøm på den nye kaia. Det vil også forsyne skipet som frakter ut CO2.  

Praktisk info   

Oslo Havn velger nå entreprenør, kontrakt signeres før sommeren.

Anleggsarbeidet på Kneppeskjær øst planlegges med oppstart i august 2025.

Tilrigging av anleggsområdet vil kunne skje tidligere. Kaia skal stå klar til bruk i løpet av 2027.    

Tillatelsen fra Statsforvalteren krever at sprengningsarbeid utføres utenfor torskens gyteperiode, som er fra 1. februar til 31. mai.   

Oslo Havn vil dele løpende informasjon om prosjektet på oslohavn.no, facebook og i nabomøte.   

Det planlegges et nabomøte 10. juni i Oslo Havns lokaler.  

Kontakt oss  

For spørsmål om Kneppeskjær-  prosjektet

Send mail til postmottak@oslohavn.no  

Kontaktperson presse: 

Heidi Neilson, seksjonsleder Plan og miljø

heidi.neilson@oslohavn.no 

Mob 476 01 857  

Hafslund Celsios CO2- terminal  

Karbonfangstanlegget ved avfallsforbrenningsanlegget på Klemetsrud skal fange 90 % av all CO₂ som i dag slippes ut fra anlegget.

Den fangede CO₂-en vil deretter transporteres med utslippsfri transport til en CO₂-terminal i Oslo Havn, hvor den vil bli hentet av Northern Lights hver fjerde dag og fraktet til transport- og lagringsanlegget ved Øygarden utenfor Bergen.   

Hafslund Celsio karbonfangstanlegg er en del av Langskip, norske myndigheters prosjekt for CO2-håndtering. Se mer informasjon om Langskip.    

Hafslund Celsio vil starte grunnarbeidet for CO2-terminalen i andre kvartal 2026. Dette arbeidet vil også innebære graving og fundamentering/peling.      

Hafslund Celsio vil invitere til et nabomøte om dette prosjektet i fjerde kvartal 2025. 

 

Fremdrift:

August 25-Januar 26       

Rivning av eksisterende kai, sjøarbeider, fundamentering og betongarbeider

Februar 26- Juni 26        

Fundamentering, grunnarbeider på land og betongarbeider

Juli 26- September 27     

Grunnarbeider på land og betongarbeider