Aksjonen
Operasjonen ble ledet av Oslo Havn med støtte fra Bymiljøetaten, Brann- og redningsetaten og Politiet. Etter første aksjonsdag gjensto rundt 20 båter, og aksjonen fortsatte fredag til alle var fjernet ca kl. 14.
Flere fartøy forlot området frivillig, mens resten ble slept bort.
For å hjelpe båteiere tilbød Oslo Havn drivstoff slik at de kunne flytte båtene selv. De fartøyene som ikke ble hentet, ble slept til Grønlia, Lindøya Slipp og Sjursøya.
Dersom båtene ikke hentes av eier, vil en uavhengig takstmann vurdere dem før det fattes vedtak om kondemnering eller videresalg.
Miljøproblem
Det er et stort miljøproblem i Oslofjorden og langs hele kysten at båter forlates eller synker, og at man ofte ikke vet hvem som eier båtene. På sjøbunnen avgir de mikroplast og miljøgifter.
Bare i Frognerkilen har Bymiljøetaten i Oslo brukt tre millioner kroner de siste fire-fem årene på å fjerne båter som er sunket. Derfor er det best å fjerne dem før de risikerer å synke.
Kystverkets vurdering er viktig for Oslo og andre kommuner med liknende utfordringer.
- Kystverkets raske og gode avklaring er viktig for oss. Båtene som ligger ulovlig fortøyd utgjør en risiko for miljø, sikkerhet og fremkommelighet. Alle som kjøper båt, må ha en lovlig plass å legge den på. Å hindre at henlagte båter synker, er et viktig bidrag til en ren og trygg fjord, sier Anne Rygg, styreleder i Oslo Havn KF.
Bakgrunn
Oslo Havn påla 49 båteiere å flytte båtene i Frognerkilen 16. juli i år. Mange av båtene har ukjent eier og er i dårlig stand. Noen eiere flyttet båtene sine etter varselet i sommer.
Ti båteiere klaget, men Kystverket bekreftet i oktober at Oslo Havn kan kreve at båtene flyttes. Vedtaket bygger på havne- og farvannsloven § 17 og 18. Oslo Havn gis adgang til å fjerne fartøy som hindrer ferdsel eller utgjør miljø- og sikkerhetsrisiko.
Kontaktpunkt for båteiere: havnevakt@oslohavn.no