Oslo Havn logo Oslo Kommune
Signerte maritimt klimapartnerskap hos Oslo Havn

Signerte maritimt klimapartnerskap hos Oslo Havn

Regjeringen, den maritime næringen og fiskerinæringen signerte torsdag en avtale om klimapartnerskap.

PUBLISERT: 05.12.24

SOLOPPGANG I HAVNA: Klimapartnerskapsavtalen ble signert i soloppgang på Skur 38. Her er partene på kaia utenfor Skur 38. Til høyre Oslo Havns miljøbåt, Pelikan 2. Alle foto: Hans Kristian Riise/Oslo Havn.

Signeringen skjedde hos Oslo Havn på Skur 38 på Vippetangen. 

Klimapartnerskapet skal jobbe for ambisjonen om å kutte klimagassutslipp fra innenriks sjøfart og fiske med 50 prosent innen 2030 sammenlignet med 2005-nivå. 

- Klima og miljø står sentralt i alt Oslo Havn gjør og vi lever i det grønne skiftet i praksis. Det er derfor en stor glede at dere kommer til oss for å signere en avtale om klimapartnerskap, sa Ingvar M. Mathisen - havnedirektør i Oslo og styreleder i Norske Havner - i sin innledning.  

Oslo Havn har kuttet utslippene med 35% siden 2017, blant annet ved å bygge lanstrømanlegg for utenriksfergene, cruiseskip, bulkskip og snart containerskip og tankskip.  

- Miljøarbeidet i Oslo Havn har utgangspunkt i nullutslippsplanen som byrådet vedtok i 2018, og som både offentlige og private aktører nå jobber målbevisst for å realisere. Det viser at klimapartnerskap og samarbeid mellom virkemiddelapparatet og næringen fungerer. Vi er derfor positive til klimapartnerskapet mellom Regjeringen og den maritime næringen, sier Mathisen.

SAMARBEID NYTTER: - Klimapartnerskap og samarbeid mellom virkemiddelapparatet og næringen fungerer. Vi er derfor positive til klimapartnerskapet mellom Regjeringen og den maritime næringen, sier havnedirektør/styreleder i Norske Havner, Ingvar M. Mathisen. 

 

Handlingsplan for Oslo Havn 

Norge leder an i den grønne omstillingen til havs, men utviklingen er fortsatt i tidlig fase. Gjennom klimapartnerskapet vil Norge sette opp farten for omstilling ytterligere, skriver Regjeringen i en pressemelding.    

Nytt klimasamarbeid mellom staten, den maritime næringen og fiskerinæringen

- Ved å inngå et maritimt klimapartnerskap, etablerer vi en plattform for samarbeid med organisasjoner i sjøfart og fiske, hvor vi kan identifisere flaskehalser, adressere utfordringer og diskutere muligheter for den videre utviklingen av grønn skipsfart. Det er nå den virkelige jobben begynner, og jeg gleder meg til fortsettelsen, sier fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss. 

Det er næringslivet som kjenner hvor skoen trykker, og offentlig-privat samarbeid i den grønne omstillingen er sentralt for å lykkes, står det i pressemeldingen.  

- Vi skal skape jobber og kutte utslipp i skipsfarten, og staten skal bidra. Blant annet har Enova i året som gikk finansiert grønne løsninger til havs med over 2 milliarder kroner. Støtte til utbredelse av klimavennlige løsninger innenfor sjøfart blir viktig fremover også, og innspill fra næringen blir viktig for oss å lytte til, sier klima- og miljøminister Tore O. Sandvik. 

KONKRETE TILTAK OG NYE VIRKEMIDLER: Magnus Eide (til venstre i bildet) i Grønt Skipfartsporgram ledet en panelsamtale om klimapartnerskapet hvor Rederiforbundet, Norsk Sjømannsforbund, Fiskebåt og Det norske maskinistforbund deltok. – Et tett samarbeid mellom myndighetene og partene i arbeids- og næringslivet er nøkkelen for å lykkes med det grønne skiftet. Vi i Rederiforbundet er glade for at denne avtalen har kommet i havn, og ser frem til et konstruktivt samarbeid. Samtidig er det viktig å erkjenne at vi ikke er i rute med 2030-målene, og må gjøre mer – raskere. Det er helt avgjørende at partnerskapet resulterer i konkrete tiltak og nye virkemidler, sier Knut Arild Hareide, administrerende direktør i Rederiforbundet. 
MILJØBÅT: Statssekretærene Sigrun Gjersløw Aasland (klima/miljø) og Even Tronstad Sagebakken (fiskeri/hav) var interessert i Oslo Havns miljøbåt Peilkan 2. Her er de i samtale med Heidi Neilson (seksjonsleder Plan og miljø), Tina Borge Kvalsvik (båtfører) og Ingvar M. Mathisen fra Oslo Havn. 

 

Følgende partnere signerte avtalen:  

Maritimt klimapartnerskap mellom staten ved NFD og KLD, maritim næring og fiskerinæringen ble signert av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss, klima- og miljøminister Tore O. Sandvik, og følgende organisasjoner fra næringene: LO, Unio, Norges Rederiforbund, NHO, Norges Fiskarlag, Fiskebåt, Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund, Sjømat Norge, Norsk Industri, NHO Sjøfart, Fellesforbundet og Det norske maskinistforbund.  

SJØMANNSFORBUNDET: Styreleder i Sjømannsforbundet, Kurt Inge Angell, har signert avtalen. Her er han sammen med klima- og miljøminister Tore O. Sandvik og fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss.