Signeringen skjedde hos Oslo Havn på Skur 38 på Vippetangen.
Klimapartnerskapet skal jobbe for ambisjonen om å kutte klimagassutslipp fra innenriks sjøfart og fiske med 50 prosent innen 2030 sammenlignet med 2005-nivå.
- Klima og miljø står sentralt i alt Oslo Havn gjør og vi lever i det grønne skiftet i praksis. Det er derfor en stor glede at dere kommer til oss for å signere en avtale om klimapartnerskap, sa Ingvar M. Mathisen - havnedirektør i Oslo og styreleder i Norske Havner - i sin innledning.
Oslo Havn har kuttet utslippene med 35% siden 2017, blant annet ved å bygge lanstrømanlegg for utenriksfergene, cruiseskip, bulkskip og snart containerskip og tankskip.
- Miljøarbeidet i Oslo Havn har utgangspunkt i nullutslippsplanen som byrådet vedtok i 2018, og som både offentlige og private aktører nå jobber målbevisst for å realisere. Det viser at klimapartnerskap og samarbeid mellom virkemiddelapparatet og næringen fungerer. Vi er derfor positive til klimapartnerskapet mellom Regjeringen og den maritime næringen, sier Mathisen.
Norge leder an i den grønne omstillingen til havs, men utviklingen er fortsatt i tidlig fase. Gjennom klimapartnerskapet vil Norge sette opp farten for omstilling ytterligere, skriver Regjeringen i en pressemelding.
Nytt klimasamarbeid mellom staten, den maritime næringen og fiskerinæringen
- Ved å inngå et maritimt klimapartnerskap, etablerer vi en plattform for samarbeid med organisasjoner i sjøfart og fiske, hvor vi kan identifisere flaskehalser, adressere utfordringer og diskutere muligheter for den videre utviklingen av grønn skipsfart. Det er nå den virkelige jobben begynner, og jeg gleder meg til fortsettelsen, sier fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss.
Det er næringslivet som kjenner hvor skoen trykker, og offentlig-privat samarbeid i den grønne omstillingen er sentralt for å lykkes, står det i pressemeldingen.
- Vi skal skape jobber og kutte utslipp i skipsfarten, og staten skal bidra. Blant annet har Enova i året som gikk finansiert grønne løsninger til havs med over 2 milliarder kroner. Støtte til utbredelse av klimavennlige løsninger innenfor sjøfart blir viktig fremover også, og innspill fra næringen blir viktig for oss å lytte til, sier klima- og miljøminister Tore O. Sandvik.
Følgende partnere signerte avtalen:
Maritimt klimapartnerskap mellom staten ved NFD og KLD, maritim næring og fiskerinæringen ble signert av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss, klima- og miljøminister Tore O. Sandvik, og følgende organisasjoner fra næringene: LO, Unio, Norges Rederiforbund, NHO, Norges Fiskarlag, Fiskebåt, Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund, Sjømat Norge, Norsk Industri, NHO Sjøfart, Fellesforbundet og Det norske maskinistforbund.