Arbeidet med å sette opp lagerhallen igangsettes i uke 5. Oslo Havn forholder seg til de enhver tid gjeldende krav for utslipp av støy og støv.
Pelleten avgir lite støv og lukt. Plan- og bygningsetaten gir dispensasjon fra reguleringsplanen, samt Plan- og bygningsloven.
Tillatelsen er tidsbegrenset og gjelder for fem år. Etaten anser dette som en naturlig tidsramme utfra forventningene om en fremtidig planprosess med lengre tidshorisont.
Ikke økt miljøbelastning
Plan- og bygningsetaten vurderer at tiltaket ikke medfører vesentlig økt miljøbelastning for omgivelsene som økt trafikk, støy eller forurensning. Hallen settes opp på et allerede opparbeidet kaiområde. Dette krever ikke inngrep i naturen, og den får ikke negativ innvirkning på vegetasjon eller kulturminner.
Etablering av havnerelatert bebyggelse, som varelager, omfattes ikke av et midlertidig forbud mot tiltak i Sydhavna. Tiltaket vil ikke medføre ulemper i forhold til 100-metersbeltet. Det er satt opp skilt og bøyer for å sikre området for de som bader. Det skal settes ut ytterligere spesialmerker i samarbeid med Bymiljøetaten.
Trepellets skal erstatte kull
Kongsvingerfirmaet Arbaflame vil etter planen årlig eksportere 70 000 tonn trepellets til Power Plant Rotterdam. Pellets erstatter kull og bidrar til redusert klimautslipp. Oslo Havn ønsker å bidra positivt til sirkulærøkonomien og miljøregnskapet.
Mellomlagring
Lagerhallen blir som et telt på 2500 m2 på Ormsundkaia. Teltet er til midlertidig mellomlagring av pellets. Det er nødvendig å ha trepellets under tak for å bevare kvaliteten.
Teltets plassering på Ormsundkaia er merket av på dette kartet.
Begrenset tidsrom
Arbeid som genererer støy vil kun foregå i tidsrommet 07-19, og Oslo Havn vil forsøke å holde støyen på et minimum. Beregnet varighet på arbeidene er ca. seks uker. De mest støyende arbeidene vil være konsentrert i første halvdel av denne tiden, som består av ramming av jordspyd og montering av rammeverk (muttertrekker).
Først må fotplatene fundamenteres ferdig med jordspyd. Dette arbeidet vil ta noen få dager å fullføre, og bankingen kan dessverre oppleves noe støyende. Deretter vil rammeverket av teltet settes sammen. Når rammeverket settes sammen, benyttes muttertrekkere for å trekke til bolteforbindelsene. Det kan høres noe støy fra denne operasjonen.
Fra fabrikk til skip
Pelleten fraktes fra fabrikken i Kongsvinger til mellomlagring i havna. Massene lastes på lasteskipet ved hjelp av et elektrisk, mobilt lastebånd. Slik reduseres bruken av hjullastere, og det blir mindre støy. På det meste er det anslått at det kommer fem – seks lastebiler til Ormsundkaia daglig.