Oslo Havn logo Oslo Kommune
Forretningsvilkår og kontaktinfo

Forretningsvilkår og kontaktinfo

Skur
Forretningsvilkår for Oslo Havn og Oslo kommunes sjøområde.
Opplysningsplikt og betaling

Kunder må gi nødvendige opplysninger for trafikkplanlegging, statistikk og beregning av gebyrer og vederlag.

Ubetalte krav inndrives etter inkassoloven.

Oslo Havn kan kreve at havnekunder stiller økonomisk sikkerhet for betaling av gebyrer og vederlag.

Ved forsinket innbetaling beregnes morarenter etter loven. 

Utførte oppdrag, ytelser og tiltak som ikke er beskrevet i dette dokumentet faktureres etter kostnader eller avtale. Dette gjelder også ytelser og tiltak iverksatt av Oslo Havn KF ut fra miljø- eller sikkerhetshensyn.

Hvis det oppstår feil i grunnlagsopplysningene som medfører for høyt gebyr eller vederlag, kan justering kreves overfor Oslo Havn. Kravet må fremsettes senest tre måneder etter betalingsdato.

Oslo Havn kan redusere eller ettergi gebyrer eller vederlag ved særlige grunner. Hvis Oslo Havn ikke kan levere en avtalt ytelse, kan det ikke kreves erstatning for eventuelle påførte følgeskader. Et dokumentert krav må i tilfelle sendes Oslo Havn innen rimelig tid og senest 6 måneder etter skade.  

ISPS ivaretas av den enkelte PFSO på havneanlegget, som sørger for å ivareta alle sikringstiltak og rutiner. Tjenesten kan også bestilles via Oslo Havn mot regning. 

Alle priser er oppgitt i norske kroner eksklusive MVA. Kaivederlaget beregnes pr. døgn liggetid. Liggetiden regnes fra fartøyet legger til og inntil det går fra kai. Liggetid under 24 timer faktureres som ett døgn,  deretter per påbegynte 12 - timers periode.

Fartøy som benytter Oslo Havns ankerplasser eller fortøyer utenpå et annet fartøy som ligger ved offentlig kai, betaler 1/3 av ordinær sats av kaivederlag. Vederlaget beregnes etter fartøyets bruttotonnasje (BT). Mangler fartøyets BT , fastsetter Oslo Havn denne basert på beregning av BT for tilsvarende fartøy.  

Med fartøy i rute, menes i trafikk med ett eller flere fartøy som anløper faste havner til bestemte tider året rundt. Ruteplaner skal godkjennes av Oslo Havn.

Oppkrevingsbestemmelser

Varemottaker er ansvarlig for varevederlag for inngående varer. For utgående varer er det varesender som er ansvarlig for vederlaget.

Vederlaget innkreves av fartøyets ekspeditør eller rederi etter faktura fra Oslo Havn. Fartøyets ekspeditør kan gjøres ansvarlig for vederlagsbeløpet.

Opplysninger om gods og passasjerer skal innrapporteres elektronisk til Oslo Havn på skjema «Melding til Oslo Havn om passasjerer og lossing/lasting av gods». Disse opplysningene skal være Oslo Havn i hende snarest mulig og senest 24-timer etter at skipet er losset/lastet. 

Kontaktinformasjon

Fakturaadresse:
Oslo Havn KF – Oslo kommune fakturasentralen
Postboks 6532 Etterstad N-0606 Oslo

Fakturaer og kreditnotaer må sendes i EHF-format

E-post: postmottak@oslohavn.no

Telefon: (+47) 21 80 21 80
Org.nr.: 987 592 567 MVA
Bank: DNB 1315 01 03902
Swift: DNBANOKK IBAN: NO59 1315 01 03902
Adresse Oslo Havn Postboks 230 Sentrum N-0103 Oslo

Besøksadresse:
Akershusstranda 19 www.oslohavn.no

Kontaktinfo havnevakt 24/7/365

Telefon: (+47) 917 99 900 E-post: havnevakt@oslohavn.no