Oslo Havn logo Oslo Kommune
Oslo Havn priser og forretningsvilkår 2026

Oslo Havn priser og forretningsvilkår 2026

Yilport Oslo
Oslo havn gir enkel tilgang til Norges største marked – halvparten av landets befolkning bor innen tre timers kjøring. Vi tilbyr faste linjer til Europas største havner, helårstjenester for alle typer gods og investerer i utslippsfrie transportløsninger.

Forretningsvilkårene gjelder for Oslo Havn og Oslo kommunes sjøområde. Bestemmelser som avviker fra herværende vilkår kan kun gjøres gjeldende såfremt de er eksplisitt og skriftlig avtalt med Oslo Havn. 

Vilkårene vil også bli tilgjengelig i engelsk utgave. Ved eventuelle uoverensstemmelser mellom norsk og engelsk utgave, er den norske utgaven gjeldende. For andre bestemmelser som kan være av betydning for kunder av Oslo havn henvises til Oslo Havns internettsider www.oslohavn.no. Det tas forbehold om trykkfeil.

Opplysningsplikt og betaling

Kunder av Oslo Havn har plikt til å gi opplysninger som er nødvendige til bruk ved trafikkplanlegging, føring av statistikk og beregning av gebyrer og vederlag. Utestående fordringer som har forfalt, inndrives iht. Lov om inkassovirksomhet og annen inndriving av forfalte pengekrav.

Oslo Havn kan kreve at havnekunder stiller økonomisk sikkerhet for betaling av gebyrer og vederlag. Ved forsinket innbetaling svares morarenter etter Lov om renter ved forsinket betaling m.m. Utførte oppdrag, ytelser og tiltak som ikke er beskrevet i dette dokumentet blir fakturert med påløpte kostnader eller etter avtale. Dette gjelder også ytelser og tiltak iverksatt av Oslo Havn KF ut fra miljø- eller sikkerhetshensyn. Dersom det er funnet feil i grunnlagsopplysninger og det kan dokumenteres at det som følge av disse feilene er betalt for mye i gebyr eller vederlag, kan regulering finne sted etter påkrav overfor Oslo Havn, men ikke senere enn 3 måneder fra betalingsdato.

Oslo Havn kan, når særlige grunner foreligger, nedsette eller ettergi påløpt gebyr eller vederlag.   I den grad Oslo Havn skulle bli forhindret fra å levere en avtalt ytelse, kan det ikke kreves erstatning for påførte følgeskader med mindre annet følger av dette dokument.

Et dokumentert krav må i så fall sendes til Oslo Havn innen rimelig tid og senest 6 måneder etter at skaden har oppstått.   ISPS ivaretas av den enkelte PFSO på havneanlegget. Denne sørger for å ivareta alle sikringstiltak og rutiner. Denne tjenesten kan også bestilles via Oslo Havn mot regning.   Alle priser angitt i dette dokumentet er oppgitt i norske kroner eksklusive MVA. Kaivederlaget beregnes pr. døgn liggetid. Liggetiden regnes fra fartøyet legger til og inntil det går fra kai.  

Liggetid under 24 timer betales med kaivederlag for ett døgn, deretter betales for hver påbegynt periode på 12 timer. For fartøy som benytter Oslo Havns ankerplasser eller fortøyer utenpå et annet fartøy som ligger ved offentlig kai, betales kaivederlag med en tredjedel av ordinær sats. Vederlaget beregnes på grunnlag av fartøyets bruttotonnasje (BT). Dersom fartøyets BT ikke fremgår, fastsettes denne av Oslo Havn basert på beregning av BT for tilsvarende fartøy.  

Med fartøy i rute, menes i trafikk med ett eller flere fartøy som anløper faste havner til bestemte tider året rundt. Ruteplanene skal godkjennes av Oslo Havn.

Oppkrevingsbestemmelser

Varemottaker er ansvarlig for varevederlag for inngående varer. For utgående varer er det varesender som er ansvarlig for vederlaget. Vederlaget innkreves av fartøyets ekspeditør eller rederi etter faktura fra Oslo Havn. Fartøyets ekspeditør kan gjøres ansvarlig for vederlagsbeløpet. Opplysninger om gods og passasjerer skal innrapporteres elektronisk til Oslo Havn på skjema «Melding til Oslo Havn om passasjerer og lossing/lasting av gods». Disse opplysningene skal være Oslo Havn i hende snarest mulig og senest 24-timer etter at skipet er losset/lastet. 

Skipsrenovasjon  

Oslo Havn har etablert mottaksordninger for avfall og lasterester fra skip i henhold til forurensnings-forskriften kapittel 20. Detaljert informasjon om mottaksordningen, rapporteringsskjema mv. finnes på www.oslohavn.no.  

Avfall og avfallsgebyr

Avfall leveres i avfallscontainere, som er plassert i havnen. Farlig avfall kan kun leveres ved spesielle mottaksstasjoner, se www.oslohavn.no.  Mottak av avfall dekkes av avfallsgebyret.  Avfallsgebyr skal betales av alle fartøyer i ordinær trafikk som anløper offentlig kai, uavhengig av om det leveres avfall fra skipet. Gebyret beregnes på grunnlag av antall personer ombord i henhold til skipets anløpsmelding i SafeSeaNet(besetningsmedlemmer og passasjerer), eller på grunnlag av skipets brutto-tonnasje.

Når fartøyets siste anløpshavn før Oslo er utenfor Nord-Europa betales et tillegg på 50 %. Som nord-europeiske havner regnes her europeiske havner nord for 48. breddegrad. Det kan kreves tilleggsgebyr dersom fartøyet ønsker å levere større mengder enn hva som anses rimelig i forhold til skipets størrelse, normale drift og seilingstid siden forrige anløpshavn. Tilleggsgebyr kan også innkreves dersom fartøyet ikke har overholdt meldeplikten beskrevet i forurensningsforskriftens § 20-7. Det kan gis fradrag i eller bortfall av gebyr dersom det kan dokumenteres at avfall fra skipet leveres fast i en annen havn, eller andre særlige hensyn tilsier det. For orlogsfartøyer beregnes gebyret i hvert enkelt tilfelle på grunnlag av type og mengde avfall som leveres, samt leveringstidspunkt.                 

Avfallsgebyr per anløp

Avfallsgebyr pr anløp: Passasjerferger i utenriksfart, ved tømming i Oslo, per person: NOK 10,50          

Andre fartøyer i ordinær trafikk, per BT: NOK 0,30  

Minsteavfallsgebyr er kr 210 per anløp. 

Oljeavfall, lasterester og kloakk

Oslo Havns havnevakt formidler kontakt med firma som kan motta oljeavfall, lasterester og kloakk fra skip. For at disse avfallsfraksjoner skal kunne  mottas må fartøyet ha overholdt meldeplikten  beskrevet i forurensningsforskriften § 20-7, og skipet må ligge ved en kai der mottak av slikt avfall kan sikkerhetsmessig og praktisk gjennomføres. Betaling for mottak av oljeavfall, lasterester og kloakk beregnes i hvert enkelt tilfelle på grunnlag av type og mengde som leveres, samt leveringstidspunkt. Betalingen innkreves av avfallsfirmaet.  

Kontaktinformasjon

Fakturaadresse:
Oslo Havn KF – Oslo kommune fakturasentralen
Postboks 6532 Etterstad N-0606 Oslo

Fakturaer og kreditnotaer må sendes i EHF-format

E-post: postmottak@oslohavn.no

Telefon: (+47) 21 80 21 80
Org.nr.: 987 592 567 MVA
Bank: DNB 1315 01 03902
Swift: DNBANOKK IBAN: NO59 1315 01 03902
Adresse Oslo Havn Postboks 230 Sentrum N-0103 Oslo

Besøksadresse:
Akershusstranda 19 www.oslohavn.no  

Kontaktinfo havnevakt 24/7/365

Telefon: (+47) 917 99 900 E-post: havnevakt@oslohavn.no