Oslo Havn logo Oslo Kommune

På snarvisitt i Oslo: Verdens mest miljøvennlige superyacht?

En miljøvennlig superyacht, det høres kanskje ut som en selvmotsigelse. Men den privateide superyachten Volpini 2, som la til ved Langkaia i Oslo denne uken, er nettopp det.

Volpini 2 er verdens første nybygde motoryacht som tilfredsstiller de nye Tier III-kravene fra Den internasjonale skipsfartorganisasjonen (IMO) for å begrense utslipp av NOx. IMO er FNs sjøsikkerhetsorganisasjon.

Tier III-kravene gjelder for båter over fem hundre bruttotonn, bygd etter 1. januar 2016.

For å tilfredsstille Tier III-kravene må NOx-utslippene reduseres med cirka 80% sammenliknet med Tier II-standarden fra 2011.

Tier III omfatter sårbare områder, såkalte Emission Control Areas (ECA), som blant annet inkluderer Nordsjøen. 

_HKR5848-Edit.jpg

Langkaia: Kaptein Nathan McFadyen på landgangen på Volpini.


Kaptein McFadyen

Vi har troppet opp på Langkaia for å se om vi kan få snakke med noen om bord på Volpini 2 som kjenner båten godt.

Mannskapet som jobber på dekk er svært imøtekommende og kaller umiddelbart opp kapteinen, Nathan McFadyen, via walkietalkie. Noen minutter senere kommer McFadyen ut for å møte oss. Vi forstår, uten å spørre, at det ikke er aktuelt å komme om bord uten avtale på forhånd.

Men McFadyen, som er fra New Zealand og bosatt i Australia, viser seg å være en svært hyggelig mann. Og han snakker gjerne om de miljømessige sidene ved Volpini 2.

– Vi har noen virkemidler om bord på båten som hjelper oss å redusere våre NOx-utslipp. For vår hovedmotor bruker vi Tier III-systemet.  Vi har afterburnere om bord og vi har ureainjeksjon som hjelper oss å redusere NOx-utslippene med 80-85% fra normalt, forteller McFadyen oss.

Hva var det kapteinen nettopp sa? Afterburnere og ureainjeksjon, hva går det ut på?

Volpini 2 benytter seg av den samme teknologien som moderne dieselbiler. Dieseleksosvæske, bestående av en tredjedel urea og to tredjedeler deionisert vann, injiseres i motoren med katalysator og en svært effektiv turbo. Dette reduserer i seg selv NOx-utslippene i stor grad, men så blir restene brent slik at det oppnås hele 80-85% reduksjon.

Hybridsystem

I tillegg til å tilfredsstille Tier III-kravene for utslipp av NOx har Volpini 2 et hybrid batterisystem, som sprer energien rundt på båten. Systemet  sørger for å ta vare på energien på best mulig måte.

– For øyeblikket kjører vi et hybridsystem for generatorene våre. Istedenfor å starte to eller tre generatorer for å få energi til båten, kan vi kanskje klare oss med bare én generator og kjøre på batterier i tillegg. Særlig om natten og hvis vi ikke har gjester om bord. Da kan vi benytte oss av hybridteknologien for å spare bruken av dieselgeneratorer.

McFadyen mener det er en selvfølge å ta miljøhensyn.

– Jeg ser mye plast og søppel der ute på sjøen, mer enn tidligere. Det er vår plikt på en båt som denne å gjøre det vi kan for å redusere utslippene, siden vi har ressursene til det.

_HKR5874-Edit.jpg

 

Økonomiske fordeler

I tillegg til de miljømessige besparelsene bidrar de to systemene også til betydelige økonomiske besparelser.

– Her i Norge sparer vi mye i avgifter på å ha lave NOx-utslipp. I tillegg til at vi sparer rundt hundre tusen dollar i året på drivstoff, sier McFadyen.

Volpini 2 har i sommer besøkt Ålesund og vestlandsfjordene før hun kom til Oslo på onsdag. Fredag morgen reiste hun videre mot Sverige, Danmark og etterhvert Baltikum. Eieren av Volpini 2 er en australsk forretningsmann.

Fakta Volpini 2

  • Kaptein: Nathan McFadyen
  • Mannskap: 12 + kaptein.
  • Årsmodell: 2018
  • Verft: Amels,  (Nederland)
  • Vekt: 970 tonn
  • Lenge: 57,7 meter
  • Maks hastighet: 15,5 knop.
  • Design interiør: Reymond Langton
  • Design eksteriør: Tim Heywood

_HKR5916-Edit.jpg