Oslo Havn logo Oslo Kommune

Årskavalkade fra Oslo Havn 2016

2016 var nok et begivenhetsrikt år i Oslo havn - se bilder fra fjoråret her.

2016 har vært et år med store og små hendelser, her får du noen smakebiter fra året.

Skatere i gammelt havneskur
Skur 13, det gamle havneskuret på Filipstad er blitt skatepark og ble først brukt av verdenseliten under X- Games i februar 2016. Oslos skatere har siden tatt skateparken og den utendørs treningsparken vel i mot.  

X_Games_skur 13 704.jpg

Erlend2.jpg

Filipstad. Skatehallen og treningsparken utenfor er blitt populær. Her fra Havnelangs. Foto: Adam Sterling & Vestre

Kraner på flyttefot
I løpet av året har flere kraner både flyttet i og ut av havna. Det var litt av et syn da den 60 meter høye containerkrana "509"  på hele 738 tonn i februar ble flyttet med lekter den korte sjøreisen fra Ormsund til containerterminalen på Sjursøya. Containerkrana bygget av Konecranes i 2001 har stått på Ormsund siden den var ny. Kran 509 som nå står på Sjursøya og den siste containerkrana på Ormsund vil etter planen forsvinne fra Oslo havn i løpet av våren 2017. 

Fire stablekraner som i sin tid var verdens første hjulgående på strøm forsvant også i løpet av våren 2016 til sitt nye hjem i Borg havn.

20160220 Containerkran 509 på lekter 702 pix

Offisiell åpning av Yilport Oslo
Norges største og mest moderne containerhavn ble offisielt åpnet 21. april av Oslos byråd for næring og eierskap, Geir Lippestad og Robert Yüksel Yildirim, president og eier av Yildirim Group.

-  Jeg er stolt over at vi kan åpne en topp moderne og arealeffektiv havn som bidrar til miljøvennlig og effektiv frakt av gods sjøveien til Oslo og Østlandsområdet, sa byråd for næring og eierskap, Geir Lippestad under åpningen.

Yilport Oslo har vært operatør av containerterminalen siden 2. februar 2015.

20160421 Robert, ASH, Stilluf, Lippestad.jpg
President i Yilidirim, Robert Yüksel Yildirim, havnedirektør Anne Sigrid Hamran, daværende havnestyreleder Bernt Stilluf Karlsen og næringsbyråd Geir Lippestad. Foto: Roger Fosaas

Byens største rebus på Havnelangs
Flere tusen mennesker fant veien til havna og havnepromenaden under Havnelangs 5. juni og de mange aktivitetene som fant sted denne dagen. 11. juni 2017 inviterer vi igjen byens befolkning til å bli bedre kjent med det mangfoldige havnelivet. Velkommen skal du være!

Havnelangs 2016 704 pix

Planlegger grøntområde på Ormsund
Mange gode innspill er kommet inn fra nabolaget til hva vi kan fylle et 70 meter bredt bufferområde på Ormsund med. Området skal både fungere som en visuell skjerming mellom havneområdet og nabolaget, og samtidig være tilgjengelig og oppfordre til friluftsliv, aktivitet og opphold.

Ormsundbrygge.png

Havnepromenaden på Akershusstranda rustet opp
Oslo Havn har det siste året rustet opp havnepromenaden på Akershusstranda nedenfor festningen med nytt dekke, sittemøbler og gressplener som folk kan slå seg ned på. Den mer publikumsvennlige havnepromenaden på Akershusstranda ble åpnet av Byrådssekretær for næring og eierskap, Bettina Thorvik og daværende havnestyreleder, Bernt Stilluf Karlsen 29. juni.

Byrådssekretær klipper snor 704 pix

_MG_4924-5-6.jpg 
Havnepromenaden på Akershusstrranda har fått nye sittebenker i tre. Foto: Ivan Bodey

Ny trafikk til Ormsund
Ormsund- terminalen har i løpet av året fått ny havnetrafikk. Norstone startet i mars opp på Ormsund og forsyner byggebransjen på Østlandet med singel, grus og pukk. I juni etablerte NCC et mobilt asfaltanlegg som produsererer asfalt for lokal veibygging i og utenfor Oslo. Anlegget har tillatelse for to år. Salt til vinterveiene er siden november tatt inn over Ormsundkaia av Rieber Salt AS.

På Ormsund vil det håndteres ulike typer sjøveis gods til Oslo. Her kan det komme bulk, stykkgods, masser og materialer til et Oslo som vokser.

Flyfoto Ormsund 704 pix

Italiensk skoleskip på Oslobesøk
I løpet av året besøker skip av mange slag Oslo havn. Det elegante italienske skoleskipet Amerigo Vespucci lå til kai ved Vippetangen fra 22- 24 august. Skipet med sin lange og ærerike historie og det eldste skipet i den italienske marines tjeneste hadde åpent skip for de som ønsket å komme om bord.

Amerigo_Vespucci704.jpg

Ny service til cruisebåter
I høst kom en ny avløpsløsning for cruisebåter på plass på Søndre Akershuskai. Nå kan cruisebåter sende avløpsvannet sitt til det interkommunale renseanlegget i Asker i stedet for på havet. Prosjektet er et samarbeid mellom Oslo Havn og Vann- og avløpsetaten i Oslo kommune.

Avløpsløsning.jpg

Nytt havnestyre
Nytt havnestyre ble utnevnt av byrådet 13. oktober. Norges største havn skal ledes av disse personene, med Roger Schjerva som styreleder i årene som kommer. Samtidig ble mangeårig styreleder Bernt Stilluf Karlsen takket av for sin gode innsats for havna i 16 år, rekordlenge for en styreleder i Oslo Havn.

RogerSchjerva.jpg
Roger Schjerva, ny havnestyreleder i Oslo Havn KF. 

Ny kunst i havna
Skur 34 og 28 på Akerhusstranda har i løpet av året fått et realt løft med urban gatekunst. Kunstverk av "Fru Bugge", Michael Noguchi, Kim "SinnsykShit"Larsen og Hama Woods pryder havneskurene nedenfor festningen. Det er bare ta en kunstreise ned til havna - her finner du en oversikt over kunst som Oslo havn har vært med på å bekoste eller bidratt til på annet vis. 

Fru Bugge_704.jpg
"Fru Bugge" eller Hilde Bugge står bak dette kunstverket på skur 34.

Mikael Noguchi_704.jpg 
Michael Noguchis verk på skur 34. Foto: Andrè Strand

Fortsatt god tilstand i Oslos havneområder fire år etter opprydding                            
Sjøbunnen i indre Oslofjord tilfredsstiller fortsatt målene for oppryddingen,  og livet i fjorden er på vei tilbake viser overvåkingen fire år etter fullført sjøbunnopprydning i Oslo. Oslo kommunes prosjekt Ren Oslofjord har fjernet gamle miljøsynder fra tidligere industri på sjøbunnen i Oslos havnebasseng til fordel for livet i fjorden.

_MG_6634.CR2.jpg

Økt cruisetrafikk til Oslo neste år
Cruiselista for 2017 er klar, og Oslo havn venter 102 cruiseanløp neste år. Det er er en økning på over 20 prosent fra årets 82 cruiseanløp. I gjennomsnitt er det ca 2 000 passasjerer om bord på hvert cruiseskip. Det betyr at det bør bli over 200 000 cruiseturister som vil besøke hovedstaden neste år.

- Vi jobber målrettet for at den positive utviklingen vil fortsette også i årene som kommer. Oslo Havn og VisitOslo har i år ansatt en egen prosjektleder som skal jobbe dedikert for å få flere cruiseskip og cruiseturister til Oslo. Dette skal gjøres i tett samarbeid med næringen i Oslo.

2016 Cruise ship in Oslo- VisitOslo.jpg

                                                                                                                                           Foto: Visit Oslo

Cruisekaia reparert 
Cruisekaia på Akershusstranda er oppgradert og klar for å ta i mot cruisebåtene til Oslo. 4000 m 2 kai er oppgradert og hele 750 tonn med gammel betong er fjernet. Ny armering og betong er kommet på plass, og såkalt katodisk beskyttelse er sprøytet på slik at kaia skal holde i mange år til. Oppgraderingen har pågått siden februar 2015, samtidig som cruisetrafikken har gått som vanlig.

  2016 Børre_under_AkerhusskaiaJB.jpg
Under Akershuskaia har det foregått høyteknologisk ingeniørkunst der roboter har gjort mye av jobben. Her inspiseres arbeidet av Børre Berntsen fra Oslo Havn. Foto: Jarle Berger


Kortreist betong til Munch
Betong fra Sjursøya i Oslo havn leveres i desember daglig til det nye Munchmuseet i Bjørvika. Til jul skal museumstårnet, som blir hele 13 etasjer, stå ferdig. Nesten 20 000 tonn betong kommer fra Sjursøya, der sand, grus og sement kommer sjøveien. Når disse bestanddelene fraktes sjøveien, fjernes minst 650 lastebiler fra veiene inn til Oslo. Det reduserer både køer på veiene og luftforurensing, og gir mindre utslipp av klimagasser.

Avstanden mellom Sjursøya og Bjørvika, der Munchmuseet nå bygges, er om lag tre kilometer. Den korte avstanden bidrar ytterligere til å redusere luftforurensning og klimautslipp, sammenlignet med om betong må kjøres fra f. eks. Vinterbro eller Skedsmo til Bjørvika.  

 

 

Munch museet2.jpg 
                                                                                                                                        Foto: Andrè Strand

9 millioner til landstrøm til ferger
Oslo Havn har fått 9 millioner av Enova til landstrøm til ferger på Vippetangen. Nå kan vi gå i gang med å lage en fremtidsrettet løsning for utenlandsfergene som vil kunne kutte 3500 tonn utslipp i året, og bidra til at byen når sine klimamål. Fra før får Color Lines cruiseferger landstrøm til kai i Oslo.

Flyfoto Vippetangen 704.jpg

Gammel havnekran som kunst
Kranen "Stubbebryteren", som tidligere løftet tunge transformatorer i land i havna, er omgjort til kunst og pryder den nye buffersonen ytterst på Sjursøya.

Krana som sist var i bruk på 90- tallet vil være godt synlig fra sjøen og stå i et 7000 kvm stort grøntområde som er utformet med samme type vegetasjon og landskapsform som øyene i Oslofjorden. Buffersonen ligger ytterst på Sjursøya i umiddelbar nærhet til den adgangsbegrensede godshavna og vil ikke være tilgjengelig for publikum. Det er derfor lagt vekt på lage parken som en naturtro øy som kan gli inn i landskapet.

På toppen av kranen, nesten 20 meter over bakken, er det laget en utkikksplattform som gir god utsikt over havna og byen. 

Buffersonen på Sjursøya er en av tre bufferområder i form av grønne parkområder som skal bygges for å ramme inn Norges største godshavn i Sydhavna. De andre buffersonene på Ormsund og Kongshavn er under planlegging og vil bygges i løpet av de nærmeste årene.

  Stubbebryteren.jpg
Gammel havnekran har blitt kunst. Foto: Øyvind Martinsen