Oslo Havn logo Oslo Kommune

Ga bort jernbanemaskin til museum

Den gamle svillepakkemaskinen som har blitt benyttet til vedlikehold av jernbanesporene i havna, har fått ett nytt liv på museumsbanen Setesdalsbanen.

Den ble tatt ut av drift for mange år siden og har siden stått lagret under Sjursøyabrua. Oslo Havn har gjort litt research i jernbanemiljøet, og det viste seg at entusiastene som jobber med vedlikehold av museumsjernbanen lenge har vært på leting etter en slik maskin.

-De var svært glade over å få overta maskinen. Den vil bli renovert på deres verksted og satt i drift med vedlikehold av sporene på Setesdalsbanen, opplyser byggteknisk seksjonsleder Bjørn Pettersen i Oslo Havn.

FAKTA SETESDALSBANEN

Setesdalsbanen er en smalsporet (1 067 mm) museumsjernbane som går på den 8 kilometer lange, ville og naturskjønne strekningen mellom Grovane og Røyknes stasjoner i Vennesla kommune, Vest-Agder fylke.

Banen ble åpnet i 1896 mellom Kristiansand og Byglandsfjord. Bare to år etter nedleggelsen i 1962 åpnet Norges første museumsjernbane. Siden da har du kunnet oppleve et levende museum, med over 100 år gamle damplokomotiver, stilfulle trevogner, ærverdige stasjonsbygninger og lukten av kull.

Setesdalsbanens Venner støtter arbeidet med å ta vare på bane, bygninger og materiell. Frivillige fra foreningen bidrar med alt fra vedlikeholdsarbeid, restaureringer og dokumentasjon, til personale i togdriften.