Oslo Havn logo Oslo Kommune

Sjøveien er mest miljøvennlig

Sender du en container fra Rotterdam til Oslo med skip i stedet for bil, sparer du miljøet for CO2-utslipp tilsvarende t/r Oslo-Trondheim 21 ganger.

Det kommer fram av rapporten "Miljømessig sammenligning av skips- og veitransport" som ble overrakt statssekretær i Miljødepartementet, Heidi Sørensen på Transport og Logistikkmessen 20. oktober.

Forskere fra Østfoldforskning har regnet ut utslipp fra transport av varer som faktisk kommer til Oslo med skip i dag, og hva de alternative utslippene ville ha vært dersom disse varene heller kom landeveien. ”Man vil kunne konkludere med at sjøtransport er mer miljøvennlig enn veitransport for alle de undersøkte alternativene”, heter det i rapporten.

Gledelig
-  Oslos befolkning er i sterk vekst. Det betyr at stadig flere forbruksvarer må fraktes inn til byen. Det er svært gledelig når forskningen bekrefter at sjøveien er den mest miljøvennlige måten å gjøre det på, sier havnedirektør Anne Sigrid Hamran i Oslo Havn KF.

Forskerne har sammenlignet de reelle utslippene fra skip som faktisk kommer til Oslo havn i dag med utslipp fra en helt ny lastebilpark (Euroklasse V). I virkeligheten er ikke alle trailere helt nye. Derfor vil trolig utslippsforskjellene være enda større enn det fremgår av rapporten.

-  Den store fordelen til skipsfarten, er at hvert skip kan ha svært mye last om bord. Dermed blir utslippene per transporterte tonn gods mindre enn når det fraktes med trailer, sier Hamran.

Vedlikeholdsfritt hav
Forskerne har tatt utgangspunkt i fire ulike eksempler. Containerne fra Rotterdam og husmodulene fra Estland kommer til Oslo med frakteskip, mens kjøkkeninnredning fra Danmark og TV-er fra Tyskland kommer til Oslo med passasjerferger.

Tre typer miljøbelastninger er undersøkt: klimaendringer (CO2), forsuring (SO2) og eutrofiering (overgjødsling, PO4).

Containerfrakt på sjøen er 21 ganger bedre enn på vei
Hvis en lastebil skal frakte en container på 21,6 tonn fra Rotterdam til Oslo, er utslippet av CO2 17 ganger høyere enn hvis den blir fraktet med skip. Hvis containeren kommer sjøveien, sparer man miljøet for utslipp av 3532 CO2-ekvivalenter, som tilsvarer Oslo-Trondheim tur/Retur 21 ganger med personbil. Båten har også lavere bidrag til forsuring og overgjødsling enn traileren

-  Dette viser hvorfor EUs siste hvitbok om transport legger opp til å overføre 30 prosent av godset fra vei til sjø og bane innen 2030 og 50 prosent innen 2050. Havet er vedlikeholdsfritt og sparer oss for lange køer med påfølgende forurensning, sier Hamran.

Husmoduler til rekkehus kommer sjøveien - ni ganger bedre for miljøet
Hvis man frakter en husmodul på 12 tonn fra Estland til Oslo med skip i stedet for trailer, vil man kunne spare miljøet for utslipp av 1456 CO2-ekvivalenter. Det tilsvarer tur/retur Oslo-Trondheim tur/retur ni ganger med personbil. Når det gjelder overgjødsling, er det i dette eksemplet nesten ikke noen forskjell mellom sjø- og landtransport. Skipstransporten kommer imidlertid litt dårligere ut når de det gjelder forsuring.

Kjøkken som kommer med fergene sparer 165 kg CO2
Mange tenker kanskje ikke på at passasjerfergene også frakter mye gods. En tredjedel av stykkgodset som kom til Oslo havn i fjor, kom med ferger.

Hvis man frakter 8,5 Kvik-kjøkken fra produksjonsstedet i Danmark til Alnabru med ferge, sparer man miljøet for utslipp av 165 kg CO2, noe som tilsvarer tur/retur Oslo-Trondheim med personbil. Hvis man frakter 85 tv-er fra Tyskland til Alnabru, sparer man miljøet for tilsvarende store mye CO2--utslipp.

CO2 utslipp er verst
Forskerne har brukt vektingsmetoden ReCiPe for å vurdere hvor viktige de ulike miljøbelastningene er. Metoden viser at klimagassutslipp er en langt verre miljøbelastning enn forsuring og overgjødsling. Skipsfarten har i alle eksemplene lavere utslipp av CO2. Selv om skipsfarten i noen av eksemplene har dårligere resultater for forsuring eller overgjødsling, mener forskerne likevel at skipsfarten er mer miljøvennlig samlet sett.

”Man vil derfor kunne konkludere med at sjøtransport er mer miljøvennlig enn veitransport for alle de undersøkte alternativene”, konkluderer forskerne.

orsidestlandsforskn3.jpg

Kontaktinformasjon:

Andreas Brekke, prosjektleder i Østfoldforskning, mobil: +47 406 45 975