Oslo Havn logo Oslo Kommune

Cruiseferger får landstrøm

Banebrytende miljøprosjekt kutter utslippene i Oslo. Color Lines skip i Oslo får ren strøm fra land når de ligger til kai.

CO2-utslipp tilsvarende det 1700 biler slipper ut i løpet av et år, blir borte. I tillegg vil Oslo-folk få bedre luft fordi et av byens største punktutslipp av nitrogenoksid (NOx) forsvinner.

Det er et samarbeid blant annet mellom Color Line, Oslo Havn, Bellona og Hafslund Nett som gir disse miljøgevinstene. Når skip ligger til kai, får de elektrisitet fra egne motorer som forurenser både lokalt og globalt. Med strøm fra land kommer elektrisiteten i all hovedsak fra ren, fornybar energi. Når Color Lines ferger går over på landstrøm, reduseres CO2-utslippene med 3000 tonn i året og NOx-utslippene med 50 tonn i året i Oslo.

Miljøansvar
Color Line er Norges største og et av Europas ledende cruise- og transportrederier. Selskapet har sitt hovedkontor i Oslo. I 2001 fikk rederiet Oslo havns miljøpris og i desember 2010 underskrev Color Line Oslo kommunes miljøpakt. - Beslutningen om å investere i landstrøm er stor, men viktig, og viser nødvendigheten av å løfte sammen når store miljøoppgaver skal løses, sier konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt Helge Otto Mathisen i Color Line. Rederiet har også sluttet seg til visjonen til Norges Rederiforbund om å arbeide for 0-utslipp for skip.

Gave til astmatikere
- Dette er en gave til alle astmatikerne i Oslo. Både Color Line og Oslo havn ser verdien av et renere miljø og bedre klima. Så lenge det er en skikkelig vilje til å gjøre noe, klarer man alltid å få på plass alt det andre, sier Frederic Hauge i Miljøstiftelsen Bellona. Color Fantasy og Color Magic er verdens to største cruiseskip med bildekk. Skipene, som går mellom Oslo og Kiel, er de første store skipene i Norge som går over til landstrøm.

  src="filestore/Automatisk_opprettede_filer/landstrompluggpaco.jpg" id="ipsobj-files.File-597" class=" thumbnail-files-File thumbnail-files-File thumbnail-files-File thumbnail-files-File thumbnail-files-File thumbnail-files-File thumbnail-files-File" alt="landstrompluggpaco.jpg" style="width: 200px; height: 150px;" />

Slik vil "kontakten" for landstrøm se ut.

Stort miljøansvar
- Color Line tar et stort miljøansvar når de som første rederi tar i bruk denne teknologien. Color Line har strukket seg langt for å få dette til og er et godt forbilde andre. Vi jobber for å gjøre sjøtransporten enda mer miljøvennlig, og håper erfaringene fra dette prosjektet vil gjøre det enklere for andre rederier å gå over til landstrøm, sier havnedirektør Anne Sigrid Hamran. Hun får støtte av Frederic Hauge i Bellona.

- Ja, nå må de andre rederiene og havnene i landet komme etter! Vi vet at flere vurderer å gjøre det. Color Line har gått foran og vist hvordan det kan gjøres, sier Hauge.

Spleiselag
Color Line har fått økonomisk støtte av Transnova, Enova og Oslo Havn KF for å ta i bruk den nye teknologien. Hafslund Nett bidratt med teknisk kompetanse og Bellona har vært en pådriver for å realisere prosjektet.

- Det er inspirerende å se at godt samarbeid fører til et så positivt resultat for miljøet og for Oslos innbyggere. Jeg vil berømme både partene som har vært løsningsorienterte og konstruktive, sier havnedirektøren i Oslo.

Fakta om landstrøm
Fakta om landstrøm