Oslo Havn logo Oslo Kommune
Verdens største elektriske containerskip får støtte fra Enova

Verdens største elektriske containerskip får støtte fra Enova

Rederiet Eitzen Avanti får 200 millioner i støtte til et banebrytende prosjekt som skal bygge to batteridrevne containerskip for å frakte containere mellom Tyskland, Sverige og Norge – inkludert Oslo havn.

PUBLISERT: 13.06.25

BATTERIELEKTRISKE CONTAINERSKIP: Slik vil containerskipene Eitzen Avanti har fått Enova-støtte til å bygge se ut. Illustrasjon: Naval Dynamics.

Oslo Havn får 20,6 millioner i støtte til ladeanlegg for batterielektriske skip ved container-terminalen på Sjursøya. 

Skipene vil ha batteripakker på over 100 MWh og skal kunne frakte 850 containere. De kan med det bli verdens største batteridrevne containerskip.  

- Eitzen Gruppen ser et stort potensial i elektrifisering av regional skipsfart. Batteriprisene er redusert med over 80% det siste tiåret og vil fortsette å falle ettersom etterspørselen på verdensbasis øker. Som et tog som ikke lar seg stoppe vil anvendelse av elektriske skip tvinge seg frem som den mest kostnadseffektive måten å frakte ting på sjøen over tid. Vi er glade og svært takknemlige for at ENOVA og Oslo Havn på fremoverlent vis deler denne oppfatningen. Deres støtte og samarbeid er avgjørende for å realisere prosjektet og et viktig første steg mot å skalere elektrisk til sjøs, sier Fridtjof C. Eitzen, konsernsjef i Eitzen Gruppen.  

STORT POTENSIAL: - Eitzen Gruppen ser et stort potensial i elektrifisering av regional skipsfart, sier Fridtjof C. Eitzen, konsernsjef i Eitzen Gruppen. 

 

Begge tildelingene skjer i forbindelse med tredje søknadsrunde på støtteprogrammet “Batteri i nullutslippsskip”, hvor Enova støtter sju fartøy og fire ladeanlegg.  

Oslo Havn bygger systematisk landstrømanlegg til alle skipstyper, slik at skipene kan skru av motorene når de ligger til kai. Ladeanlegg som lader batteriene ombord på skip, er et viktig skritt videre i det grønne skiftet i skipsfarten. 

- Oslo Havns visjon er å være verdens mest effektive og miljøvennlige byhavn. Enovas støtte gjennom programmet «Batteri i nullutslippsskip» er et svært viktig bidrag for å realisere Oslos og havnas ambisiøse klimamål. Jeg ønsker også å berømme Eitzen Avanti for å være et offensivt og banebrytende selskap, som tør å satse på ny, grønn teknologi. Deres engasjement og vilje til å gå foran viser vei for hele bransjen, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen. 

BANEBRYTENDE: Enovas støtte gjennom programmet «Batteri i nullutslippsskip» er et svært viktig bidrag for å realisere Oslos og havnas ambisiøse klimamål. Jeg ønsker også å berømme Eitzen Avanti for å være et offensivt og banebrytende selskap, som tør å satse på ny, grønn teknologi, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen. Her står han ved Oslo Havns eget batteridrevne miljøfartøy, Pelikan 2. 

 

Totalt gir Enova 362 700 764 kroner i støtte denne runden. Enova gir støtte til flere prosjekter som viser bredden i den maritime elektrifiseringen. 

  • Polar Energy Shipco skal bygge et helelektrisk bulkskip som skal frakte mineraler langs norskekysten. Med rotorseil og batteripakker på over 20 MWh skal skipet klare fullelektrisk drift. I tillegg får GC Rieber Minerals støtte til ladeanlegg ved Laksevågneset. 
  • Brim Explorer får støtte til to batterielektriske fartøy som blant annet skal gå i trafikk mellom Ålesund og Geiranger.Skipene har en rekke innovative energieffektiviseringstiltak og vil ha batteripakker på ca. 3 MWh. 
  • Lovundlaks får støtte til to elektriske arbeidsbåter, samt to dedikerte ladeanlegg på sine landbaser. 

— Disse prosjektene viser på hvert sitt vis hva som er mulig med batterielektrifisering innen skipsfarten. Teknologien er nå moden og prosjektene finnes, sier Andreas Forsnes Jahn, seniorrådgiver innen maritim transport i Enova i en pressemelding. 

Og legger til: — Hvis elektrifisering av bilfergene var den første bølgen, håper vi at dette blir starten på den andre elektrifiseringsbølgen innen nærskipsfarten. 

Tiltakene er beregnet å kutte 20 836 tonn CO₂-ekvivalenter årlig, opplyser Enova.