Verdens første el-miljøbåt Pelikan 2 ble døpt

Gudmor Tora Elgsaas (14) fra Miljøagentene døpte verdens første el-miljøbåt av sitt slag. Havnedirektør Ingvar M. Mathisen gledet seg over at Oslo endelig får en båt som bidrar til å gjøre havna utslippsfri på sikt. Alle foto: HK Riise.
Oslofjordens nye attraksjon ble døpt torsdag av gudmor Tora Elgsaas (14) fra Miljøagentene. Pelikan 2 er verdens første elektriske miljøbåt av sitt slag.

Havnedirektør Ingvar M. Mathisen inviterte til dåp. Han takket Grovfjord Mekaniske Verksted (GMV), som bygget båten på oppdrag for Oslo Havn. Båten skal plukke søppel i Indre Oslofjord.

Gudmoren gratulerte med båten, og var opptatt av at det om noen år kan være mer plast enn fisk i havet.

- Det er de voksnes ansvar å overlevere friske og sunne fjorder til de neste generasjonene. Det er utrolig bra at Oslo Havn går foran og viser at vi faktisk kan benytte oss av miljøvennlige alternativer, sa Tora Elgsaas, før hun helte alkoholfri champagne med et øsekar på båten.

Dåpen fant sted på Honnørbrygga foran Oslo Rådhus. 

Innovativt samarbeid mellom Oslo Havn og Grovfjord Mekaniske Verksted (GMV) ledet til verdens første el-miljøbåt av sitt slag. Pelikan 2 er Oslofjordens nye attraksjon. F.v. Daglig leder Bård Meek-Hansen i GMV, båtfører Lars Erik Skjørdal, Oslo Havns styreleder Roger Schjerva, gudmor Tora Elgsaas og havnedirektør Ingvar M. Mathisen i Oslo Havn.

 

Victoria Marie Evensen, byråd for næring og eierskap, sier i en kommentar at hun vil gratulere Oslo med Pelikan 2, verdens første el-miljøbåt av sitt slag.

- Det er bra og viktig at Oslo Havn jobber aktivt for å nå målene i byrådets handlingsplan for en nullutslippshavn. Pelikan 2 gir Oslo et renere havnebasseng, samtidig som vi reduserer utslipp. Jeg gleder meg til å se båten i aksjon på fjorden, sier byråden.

Nytenkning

Styreleder Roger Schjerva sa at Oslo Havn er på god vei til å nå målet om 85 prosent utslippsreduksjon innen 2030, og gradvis bli en nullutslippshavn.  

- Oslo Havn har gjort et omfattende arbeid for å bli nullutslippshavn på sikt. Jeg er stolt av båten. Det er viktig at noen går foran. Slik utvikles teknologien så flere kan ta den i bruk. Takk til Grovfjord Mekaniske Verksted som bygget båten, og til de ansatte i Oslo Havn som bidro til å utviklet den. Jeg ønsker at byens innbyggere får glede av båten, sa Roger Schjerva.

 Pelikan 2 demonstrer hvordan el- miljøbåten plukker søppel ved hjelp av en rekke digitale funksjoner.

 

Daglig leder Bård Meek-Hansen ved Grovfjord Mekaniske Verksted takket Oslo Havn for det gode samarbeidet.

- Pelikan 2 er et resultat av felles utvikling. GMV velger komponenter, setter sammen systemer og utvikler software. Vi skal nå bygge en serie med batteribåter. Under testing av Pelikan 2 hadde vi besøk av hvithvalen Hvaldimir. Han forelsket seg i båten og lå mellom skrogene i timevis og kommuniserte med ekkoloddet. Det trigget hans interesse for å plukke søppel. Hvalen gikk ned på bunnen og hentet opp søppel til oss, fortalte Meek-Hansen.    

Gudmor Tora Elgsaas (14) fra Miljøagentene lærer å håndtere Pelikan 2 sammen med båtfører Odin Kjønaas. Alle funksjoner er digitalisert. Båten kan plukke søppel en hel dag på vannet før batteriet må lades.

 

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/verdens-forste---elmiljobaten-pelikan-2-ble-dopt?publisherId=4639457&releaseId=17890835

Fakta Stille svane

Båtfører Lars Erik Skjørdal i Oslo Havn fortalte at Pelikan 2 glir som en lydløs svane i vannet, og er svært god å operere. Den erstatter Oslo Havns miljøbåt «Pelikan», som de siste 30 år har fjernet 1500 tonn søppel og drivgods fra havna.

554 kw batterier sørger for at båten er i full arbeidsmodus i 8 - 12 timer. Batteriene lades på to timer. 

Hydraulisk opptakskurv foran, med en kapasitet på 350 kg, plukker effektivt søppel fra sjøen. Båten har to kraner. En dekkskran med gripefunksjon på den ene siden, samt en kran som løfter tyngre gjenstander på den andre siden.

Miljøbåten er bygget i aluminium, er 12 meter lang og 7,5 meter bred. Toppfarten er nesten 10 knop.

Topp moderne utstyr og miljøløsninger

To elektriske fremdriftsmotorer og fire elektriske sidepropeller sørger for fremdriften.

Miljøbåten er utstyrt med topp moderne navigasjonsinstrumenter, som forsynes med strøm fra solcellepaneler.

Båten kan styres av èn person, og de fleste funksjoner kan styres fra førerposisjonen. Ni kameraer sørger for god overvåkning.

Dynamisk posisjonering gjør det enkelt for mannskapet å utføre vanskelige operasjoner som krever presis manøvrering, både i strandsonen og i vanskelig tilgjengelige områder.

Gode ergonomiske løsninger er valgt for å gi mannskapet et godt arbeidsmiljø. Førerposisjon er spesialdesignet for god sittestilling og utsikt.  Dekk og maskinrom er designet slik at mannskapet kan utføre vedlikehold og inspeksjoner på en behagelig og effektiv måte.

Båten er utviklet av Oslo Havn i samarbeid med Grovfjord Mekaniske Verksted. Den er helfinansiert av Oslo Havn og kostet 23 millioner kroner.