Den nye veien er ni meter bred og leder direkte til beredskapsporten ved Ormsundveien. Beredskapsveien går utenom området Harald A. Møller disponerer for bilhåndtering.
– Omleggingen er et viktig grep for å styrke beredskapen og evakueringsmulighetene i Sydhavna. Den forbedrer fremkommeligheten og gir nødetatene raskere tilgang til havneområdet ved akutte hendelser – uten å måtte passere rundkjøringer og Møller sitt område for biloppstilling. Beredskapsmessig trenger vi effektive innganger til Sydhavna både i nord og sør, sier Eliin Rødal, sikkerhets- og beredskapssjef i Oslo Havn.
En del av sikringen i Sydhavna
Den nye beredskapsveien vil være sentral i fremtidige evakueringsøvelser og beredskapsplaner.
Omleggingen av beredskapsveien er en del av et omfattende arbeid med områdesikring av Sydhavna. Sikringsprosjektet har fått ekstra høy prioritet etter tilbakemeldinger fra Nærings- og fiskeridepartementet.
– Sydhavna er et privat område som ikke er tilgjengelig for allmenn ferdsel. Vi har dessverre sett tendenser til uautorisert ferdsel. Derfor er det viktig med tydelige fysiske og digitale barrierer, sier Rødal. Oslo Havn har nylig stengt Sydhavna for leide elsparkesykler.
Gjennomføring og samarbeid
Veiprosjektet har en kostnadsramme på rundt 2,5 millioner kroner og omfatter tiltak som tydeligere veimerking og skilting samt fjerning av trær, utdaterte rundkjøringer og gamle gjerder.
Havneservice i Oslo Havn utførte forberedende arbeider, inkludert fjerning av gjerder og rundkjøringer. Cowi har bistått som konsulent i prosjekteringsfasen. Anleggsservice Øst har hatt ansvar for graving og selve omleggingen av veien. Prosjektleder for Oslo Havn er Robin Kihlgast Nielsen.
Som en del av det videre arbeidet med områdesikring er det etablert en serviceavtale for regelmessig inspeksjon av gjerder i Sydhavna.
Harald A. Møller kan fortsatt benytte gamleveien til å transportere biler ut av Sydhavna.