- Fjoråret viste vekst i noen segmenter og reduksjon i andre. Vi må jobbe hardere for å få mer gods sjøveien over havna, og legge til rette for utslippsfrie løsninger, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen.

Stykkgods: Fergegodset ble redusert med 11,6 prosent, mens annet stykkgodset økte med 24,3 prosent. En stor del av veksten kom fra import av avfall til forbrenningsanlegget på Klemetsrud. Betongelementer til ny vannforsyning i Oslo sto også for en stor økning.
Tørrbulk: Tørrbulkvolumene økte totalt med 8 prosent. Import av landbruksprodukter sto for en stor del av økningen. Det samme gjorde utskiping av masser til Langøyene. Samtidig ble jern- og stålprodukter redusert med 7 prosent.
Våtbulk: Endringene i våtbulkprodukter var små, med en nedgang på 0,5 prosent. Trenden over de siste ti årene viser en svak nedgang. I fremtiden ventes utviklingen å være stabil eller svakt økende. Økningen vil avhenge av våtbulkprodukter, som nye typer drivstoff og planlagt CO2-fangst fra Hafslund Celsio på Klemetsrud.
Containere: Containersegmentet opplevde en negativ utvikling med reduksjon i TEU på 1,3 prosent og nedgang i tonn på 1,6 prosent. Høye container-rater på grunn av sikkerhetsutfordringene i Rødehavet hadde en negativ effekt. Både i 2024 og i fremtiden vil internasjonale konjunkturer og den geopolitiske situasjonen påvirke segmentet.

Færre biler: Lasting og lossing av biler ble redusert med 17,3 prosent. Hovedårsaken er at det ikke ble losset Tesla-biler. I tillegg ble det importert færre biler i Sydhavna og færre biler ble importert og eksportert med utenriksfergene.
Passasjerer: Utenriks passasjertrafikken med cruiseskip og utenriksferger hadde en svak reduksjon på 0,9 prosent. Reduksjonen i cruise-passasjerer var på 7,3 prosent. Utenriksfergene hadde en passasjerøkning på 0,3 prosent. Gotlandsbolaget overtok DFDS sine ferger på Oslo-København linjen 1. november. Skipene oppgraderes i 2025. Det var en svak prosentvis økning av innenrikspassasjerer i 2024.
Eiendom, bygg og utearealer: Inntektene fra utleie av areal, bygg og parkering ble redusert med om lag kr 5 millioner. Det største bortfallet skyldes at leietakerne flyttet ut av Ekeberghallene på grunn av rehabilitering. Det forventes økte inntekter når Ekeberghallene kan leies ut igjen. Økte leiepriser fra reforhandlede kontrakter i 2024 vil gi høyere inntekter i 2025 og 2026.
Samlede inntekter: Til tross for nedgang i flere segmenter økte Oslo Havns samlede inntekt i 2024.
- Det skyldes at Oslo Havn er godt i gang med å bli mer forretningsorientert. Leiepriser og havnevederlag har økt og kontrakter er reforhandlet. Men vi må fortsatt jobbe for økt omsetning og kostnadsstyring, sier kommersiell direktør Einar Marthinussen.
Den samlede inntekten var på kr 501 millioner mot 492 millioner i 2023. Havnedriften viser likevel en noe svakere lønnsomhet. Samtidig har Oslo Havn et betydelig etterslep når det gjelder vedlikehold av kaier og bygningsmasse. Det forventes også økt utbytte til eier i årene som kommer. I 2024 var utbyttet på kr 10 millioner kroner.



Om Oslo Havn:
Visjon: Oslo Havn jobber for å være verdens mest effektive og miljøvennlige byhavn. For å nå visjonen har vi følgende mål som styrer prioriteringen frem til 2040:
1. Økt sjøtransport til Oslo
2. En effektiv og veldrevet havn
3. Havneaktiviteten og sjøtransporten skal være miljøvennlig
4. Oslo Havn skal bidra til at Oslo er en bærekraftig by.
- Oslo Havn KF er selv fossilfri og bidrar til å redusere utslippene i mange andre sektorer.
- Målet er 85 prosent utslippsreduksjon i hele havna innen 2030. Siden 2017 er utslippene redusert med 26 prosent.