Oslo Havn logo Oslo Kommune
Må jobbe hardere for økt godsomsetning

Må jobbe hardere for økt godsomsetning

Godsomsetningen i tonn økte med en prosent i 2024 sammenlignet med 2023. Containervolumet (TEU) hadde en nedgang på 1,3 prosent, viser årsberetningen 2024 for Oslo Havn.

PUBLISERT: 14.04.25

Energizer reise 500 for Unifeeder

ÅRSBERETNING 2024: Oslo Havns årsberetning for 2024 viser at godsomsetningen i tonn økte med en prosent i 2024 sammenlignet med 2023. Containervolumet (TEU) hadde en nedgang på 1,3 prosent. Foto: Hans Kristian Riise.

- Fjoråret viste vekst i noen segmenter og reduksjon i andre. Vi må jobbe hardere for å få mer gods sjøveien over havna, og legge til rette for utslippsfrie løsninger, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen. 

- Oslo Havn er til for å tilfredsstille samfunnets- og næringslivets transportbehov, og vi forventes av vår eier og havnestyre å i økende grad drive forretningsmessig godt og effektivt, sa havnedirektør Ingvar M. Mathisen i sin tale ifbm Havnemøtet 2024.
ØNSKER MER GODS SJØVEIEN: - Vi må jobbe hardere for å få mer gods sjøveien over havna, og legge til rette for utslippsfrie løsninger, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen.

Stykkgods: Fergegodset ble redusert med 11,6 prosent, mens annet stykkgodset økte med 24,3 prosent. En stor del av veksten kom fra import av avfall til forbrenningsanlegget på Klemetsrud. Betongelementer til ny vannforsyning i Oslo sto også for en stor økning. 

Tørrbulk: Tørrbulkvolumene økte totalt med 8 prosent. Import av landbruksprodukter sto for en stor del av økningen. Det samme gjorde utskiping av masser til Langøyene. Samtidig ble jern- og stålprodukter redusert med 7 prosent. 

Våtbulk: Endringene i våtbulkprodukter var små, med en nedgang på 0,5 prosent. Trenden over de siste ti årene viser en svak nedgang. I fremtiden ventes utviklingen å være stabil eller svakt økende. Økningen vil avhenge av våtbulkprodukter, som nye typer drivstoff og planlagt CO2-fangst fra Hafslund Celsio på Klemetsrud. 

Containere: Containersegmentet opplevde en negativ utvikling med reduksjon i TEU på 1,3 prosent og nedgang i tonn på 1,6 prosent. Høye container-rater på grunn av sikkerhetsutfordringene i Rødehavet hadde en negativ effekt. Både i 2024 og i fremtiden vil internasjonale konjunkturer og den geopolitiske situasjonen påvirke segmentet. 

Bildet er tatt i forbindelse med JR Shipping sitt skip Energizer sitt 500. anløp til Oslo.
SVAK NEDGANG: Containersegmentet opplevde en negativ utvikling med reduksjon i TEU på 1,3 prosent og nedgang i tonn på 1,6 prosent.

Færre biler: Lasting og lossing av biler ble redusert med 17,3 prosent. Hovedårsaken er at det ikke ble losset Tesla-biler. I tillegg ble det importert færre biler i Sydhavna og færre biler ble importert og eksportert med utenriksfergene. 

Passasjerer: Utenriks passasjertrafikken med cruiseskip og utenriksferger hadde en svak reduksjon på 0,9 prosent. Reduksjonen i cruise-passasjerer var på 7,3 prosent. Utenriksfergene hadde en passasjerøkning på 0,3 prosent. Gotlandsbolaget overtok DFDS sine ferger på Oslo-København linjen 1. november. Skipene oppgraderes i 2025. Det var en svak prosentvis økning av innenrikspassasjerer i 2024. 

Eiendom, bygg og utearealer: Inntektene fra utleie av areal, bygg og parkering ble redusert med om lag kr 5 millioner. Det største bortfallet skyldes at leietakerne flyttet ut av Ekeberghallene på grunn av rehabilitering. Det forventes økte inntekter når Ekeberghallene kan leies ut igjen. Økte leiepriser fra reforhandlede kontrakter i 2024 vil gi høyere inntekter i 2025 og 2026. 

Samlede inntekter: Til tross for nedgang i flere segmenter økte Oslo Havns samlede inntekt i 2024.  

- Det skyldes at Oslo Havn er godt i gang med å bli mer forretningsorientert. Leiepriser og havnevederlag har økt og kontrakter er reforhandlet. Men vi må fortsatt jobbe for økt omsetning og kostnadsstyring, sier kommersiell direktør Einar Marthinussen. 

Den samlede inntekten var på kr 501 millioner mot 492 millioner i 2023. Havnedriften viser likevel en noe svakere lønnsomhet. Samtidig har Oslo Havn et betydelig etterslep når det gjelder vedlikehold av kaier og bygningsmasse. Det forventes også økt utbytte til eier i årene som kommer. I 2024 var utbyttet på kr 10 millioner kroner. 

Oslo Havn markerte tirsdag 24.9. 24 en viktig milepæl i havnas grønne omstilling, med offisiell åpning av det nye landstrømanlegg for cruiseskip.Den offisielle åpningen ble gjort av Oslo Havns eier - byråd for kultur og næring - Anita Leirvik North.  Einar Marthinussen, kommersiell direktør i Oslo Havn, og Marc-Dominique Tidow, kaptein på AIDAluna, bistod byråd North da hun klippet snoren.English: Einar Marthinussen, Commercial Director at Port of Oslo and Marc-Dominique Tidow, Captain of AIDAluna, assisted Vice Mayor North as she cut the ribbon for the new shore power facility at Revier Quay.https://www.oslohavn.no/no/aktuelt/apnet-landstromanlegg-for-cruiseskip-pa-revierkaia/
VIKTIG MILEPÆL: 24. september 2024 markerte Oslo Havn en viktig milepæl i havnas grønne omstilling med offisiell åpning av det nye landstrømanlegget for cruiseskip på Revierkaia. Oslo Havns eier - byråd for kultur og næring - Anita Leirvik North klippet snoren. Einar Marthinussen, kommersiell direktør i Oslo Havn, og Marc-Dominique Tidow, kaptein på AIDAluna, bistod byråden.
Slik ser Danskebåten ut nå. Den nyrenoverte Danskebåten anløp Oslo for første gang onsdag. I løpet av første kvartal 2025 investerer Gotlandsbolaget omkring 250 millioner danske kroner i å oppgradere de to passasjerskipene som daglig anløper Oslo og København.  MS «Nordic Pearl» - tidligere kjent som MS «Pearl Seaways» - har ligget i tørrdokk i Landskrona siden starten av januar. Der har lugarene blitt totalrenovert og skroget er malt i det Gotlandsbolaget omtaler som en "akvagrønn" farge.
PASSASJERØKNING: Utenriksfergene hadde en passasjerøkning på 0,3 prosent. Gotlandsbolaget overtok DFDS sine ferger på Oslo-København linjen 1. november.
Bildet er tatt på Ormsundkaia ifbm lossing av betongelementer fra stykkgodsskipet Schillig til Oslos nye vannforsyning.Prosjekt Ny vannforsyning Oslo skal sikre Oslos innbyggere en kritisk reservevannforsyning. Betongelementene brukes i byggingen av den nye vannforsyningen.
 Stykkgods: Fergegodset ble redusert med 11,6 prosent, mens annet stykkgodset økte med 24,3 prosent. Betongelementer til ny vannforsyning i Oslo bidro til økningen.

Oslo Havn Årsberetning 2024

Bilder for presse

Om Oslo Havn:

Visjon: Oslo Havn jobber for å være verdens mest effektive og miljøvennlige byhavn. For å nå visjonen har vi følgende mål som styrer prioriteringen frem til 2040:

1. Økt sjøtransport til Oslo

2. En effektiv og veldrevet havn

3. Havneaktiviteten og sjøtransporten skal være miljøvennlig

4. Oslo Havn skal bidra til at Oslo er en bærekraftig by.           

  • Oslo Havn KF er selv fossilfri og bidrar til å redusere utslippene i mange andre sektorer.         
  • Målet er 85 prosent utslippsreduksjon i hele havna innen 2030. Siden 2017 er utslippene redusert med 26 prosent.