Oslo Havn logo Oslo Kommune
Kystverket gir Oslo Havn medhold. Ulovlige båter kan fjernes

Kystverket gir Oslo Havn medhold. Ulovlige båter kan fjernes

Kystverket har avvist klagene fra båteiere og opprettholder Oslo Havns vedtak om fjerning av båter som ligger ulovlig i Frognerkilen.

PUBLISERT: 17.10.25

Forhåndsvarsel om fjerning av ulovlig fortøyde båter i Frognerkilen

Må flytte. Båteierne som ligger ulovlig fortøyd i Frognerkilen må flytte sine båter av hensyn til miljø og fremkommelighet. Foto: Oslo Havn

Vedtaket bygger på havne- og farvannsloven § 17 og 18. Oslo Havn gis adgang til å fjerne fartøy som hindrer ferdsel eller utgjør miljø- og sikkerhetsrisiko.

Oslo Havn KF påla 49 båteiere å flytte båtene i Frognerkilen 16. juli i år med hjemmel i havne- og farvannsloven. Mange av båtene hadde ukjent eier og var i dårlig stand. Båtene ligger i farleden uten båtplass og hindrer ferdselen i fjorden.

Ti båteeiere klaget, men Kystverket har nå bekreftet at Oslo Havn kan kreve at båtene flyttes for å sikre trygg ferdsel og hindre miljøskade. 

Kystverket skriver: «Et så stort antall fartøy på et begrenset område med periodevis stor trafikk, i varierende tilstand og med varierende grad av tilsyn, utgjør en potensiell fare eller ulempe for bruken av farvannet.»  

-    Kystverkets avklaring er viktig. Båtene som ligger ulovlig fortøyd utgjør en risiko for miljø, sikkerhet og fremkommelighet.  Alle som kjøper båt må ha lovlig båtplass. Vi oppfordrer disse båteierne til å følge regelverket, og flytte båtene sine nå. Å hindre at henlagte båter synker, er et viktig bidrag til en ren og trygg fjord, sier Anne Rygg, styreleder i Oslo Havn KF.  

Anne Haabeth Rygg, styreleder Oslo havnestyre.
Anne Rygg, styreleder i Oslo Havn KF. 

Miljø og fremkommelighet

Kystverkets vurderinger er viktige for Oslo og andre kystkommuner med lignende utfordringer.

Fortøyde og forlatte båter kan utgjøre en miljøtrussel og lekke bensin, diesel og batterisyre ut i fjorden. Dette skader både dyreliv og vannkvalitet. Opprydningen er kostbar.

Kommunen har tidligere fjernet båter etter at de har sunket. I Bestumkilen har Bymiljøetaten brukt over tre millioner kroner på å heve båter. Totalt for hele kommunen er kostnadene betydelig høyere.

Kystverket peker i likhet med Oslo Havn på økt risiko for miljø og ulykker og sier at «de fartøy som kan anses etterlatte kan utgjøre en risiko for uønskede utslipp til ytre miljø dersom de eksempelvis skulle synke».  Kystverkets vedtak er endelig og kan ikke påklages.

Veien videre

Oslo Havn vil nå varsle eierne av båtene, som ligger ulovlig, om at de må flyttes.  Vi oppfordrer eierne av båtene til å flytte båten sin på egen hånd. Dersom båtene ikke blir flyttet, planlegger Oslo Havn for å fjerne båtene i uke 44.

Kystverket fremholder at salg eller destruksjon av båtene ikke var en del av det opprinnelige forhåndsvarselet, og at slike tiltak må vurderes individuelt og behandles som egne vedtak.

Håndtering av de ulovlig fortøyde båtene vil gjøres i tråd med Kystverkets anbefalinger.