Torsdag viste det tradisjonsrike rederiet (grunnlagt 1913) fram BB Electra i forbindelse med en mottakelse på Tjuvholmen.
Buksér og Berging leverer taubåttjenester til alle skip i Oslo.
BB Electra skal primært operere i Oslo havn og indre Oslofjord, og erstatter den dieseldrevne slepebåten Bruse. Det vil redusere CO2-utslippene med 220.000 kg, opplyser Buksér og Berging.
- Vi ønsker at Oslo Havn skal være en modell for bærekraftig havnevirksomhet og vise vei for havner både nasjonalt og internasjonalt. Byen, havna, næringslivet og aktørene gjør en stor innsats for at havna på sikt skal bli utslippsfri, sa Kjersti Aastad, byrådssekretær hos Byråd for kultur og næring (KON).
Oslos klimastrategi mot 2030 er å sørge for en by uten klimagassutslipp.
- Derfor er jeg glad for at maritime aktører går foran og utvikler utslippsfrie løsninger. Det gjør Bukser og Berging og vi verdsetter pionerarbeidet dere står for. Oslo kan nå være stolte av at vi har Europas første elektriske slepebåt! sa Aastad.
Aastad gratulerte Buksér og Berging med å ta gode valg for fremtiden.
- Electra i Sophocles stykke var en slags antikkens Hamlet-skikkelse, som må ta vanskelige valg for å gjøre opp med urett som var gjort i tidligere generasjoner. Vi ønsker Buksér og Berging og Electra lykke til med viktige oppdrag, sa byrådssekretæren.
BB Electra får hjemmehavn på Sjursøya. Der vil hun få tilført ny elektrisk kraft ved siden av Oslo Havns miljøbåt, Pelikan 2.
Vetle Sverdrup, administrerende direktør i Buksér og Berging, berømmer samarbeidet med Oslo Havn.
- Våre tjenester er på sjøen. Derfor har det vært en forutsetning at Oslo Havn bygger ladeinfrastrukturen. Havnen må stille med elektrisitet, sier Sverdrup.
Oslo Havn jobber systematisk for å tilby landstrøm til alle skipssegmenter. For å kunne redusere utslippene med 85 % innen 2030, må nærmest alle skip benytte landstrøm innen den tid.
- Oslo Havns nullutslippsplan har vært utslagsgivende for at vi har investert i en elektrisk taubåt. Nullutslippsplanen påvirker hvordan vi som opererer med skip i havnebassenget må agere, sier han.
Heidi Neilson, seksjonsleder plan og miljø i Oslo Havn, berømmet Buksér og Berging for å ta modige beslutninger.
- Jeg har blitt fortalt at modige beslutninger, de tas av trygge eiere. Buksér og Berging er en trygg eier med klare ambisjoner og slike kunder trenger vi i Oslo Havn, sa Neilson.
Neilson fortalte at hun hadde tatt på seg en rød kjole for anledning, for å stå i stil med BB Electra.
- Når jeg ser BB Electra, så tenker jeg at dette er storesøstra til redningsskøyta Elias. Hun er sterk, solid og tåler en trøkk. At hun kan utføre slepe- og redningsoppdrag uten utslipp er helt fantastisk. BB Electra viser vei for det grønne skiftet og vi håper hun snart får godt selskap, sa Heidi Neilson.
BB Electra gjennomførte oppdrag i indre Oslofjord både på onsdag og torsdag denne uken.
Prosjektet får 12 millioner i støtte fra Enova.
Se filmen om BB Electra her.
Bilder til presse her.
Fakta om BB Electra:
- Batterikapasitet på 1.720 kWh fordelt på 304 Corvus batterier.
- Operasjonstid på batteridrift er 4 timer.
- Dedikert ladestasjon på Sjursøya. Ladetid fra 20-80% er 2,5 timer.
- Sammenliknet med slepebåt Bruse, som i dag opererer i Oslo havn, sparer BB Electra over 220.000 kg CO2 hvert år, som tilsvarer utslipp fra 1.400.000 km bensinbil.
- Dimensjoner: Lengde: 22,2 m. Bredde: 10,84 m, Dypgang: 4,80 m.
- Slepekraft på 48 tonn og maks fart på 11,8 knop.
- Elektrisk vinsj som kan dra 25 tonn eller holde 125 tonn på brems.
- Beredskap for brannslukking med to kraftige vannkanoner som spyler 1.200.000 liter/time.
- Mulighet for å benytte generator med NOx-rensing ved lengre forflytninger i Oslofjorden.
Fakta om Bukser & Berging:
Buksér og Berging er et ledende slepebåtrederi innen det grønne skiftet.
- Etablert i 1913.
- Familieeid og verdidrevet selskap.
- Hovedkontor på Lysaker.
- 450 sjøansatte, 30 i administrasjonen.
- 35 NOR flagg slepebåter og offshore fartøy.
- 20 losbåtstasjoner langs kysten.
- 14 slepebåtstasjoner i Norge, Sverige og UK.