Oslo Havn logo Oslo Kommune
Elektrisk båtparade i Oslo havn: Nåtiden er elektrisk

Elektrisk båtparade i Oslo havn: Nåtiden er elektrisk

Dette har du aldri sett før! Seks elektriske fartøy i samlet seilas gjennom indre havnebasseng, med Fjordbyen som majestetisk kulisse.

PUBLISERT: 23.10.25

ELEKTRISK KOLONNE: Seks elektriske fartøy i samlet seilas med Fjordbyen som majestetisk kulisse. Slik så det ut da Pelikan 2, BB Electra, Brisen, Vision of the Fjords, Oslofjord 1 og Dronningen seilte sammen ut fra Vippetangen. Dronefoto: Nikolas Gogstad, Spoon/Oslo Havn.

Nylig arrangerte Oslo Havn en elektrisk båtparade i havnebassenget utenfor Vippetangen og Akershusstranda – et spektakulært syn som viser fram den voksende elektriske flåten i Oslo. 

- Jeg vet ikke om noen andre byer i verden som er like preget av elektriske båter som Oslo. Nesoddfergene og øyfergene frakter tusenvis av passasjerer utslippsfritt hver dag. De leder an i det grønne skiftet. Stadig flere  aktører investerer i nullutslippsfartøy. Oslo Havns rolle er å tilby ladeinfrastruktur og tilrettelegge for innovative rederier som satser på bærekraftig sjøtransport, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen. 

Etter oppmøte ved Vippetangen seilte båtene i kolonne rundt Kavringen fyr, ledet av Oslo Havns miljøbåt Pelikan 2. Båtfører Tina Borge Kvalsvik satt ved roret. Havneinspektør Jørgen Berg-Jacobsen koordinerte seilasen via radiokommunikasjon. 

Bak Pelikan II fulgte ett fartøy fra hver aktør som opererer helt eller delvis elektrisk i Oslo og Akershus; BB Electra, Brisen, Vision of the Fjords, Oslofjord 1 og Dronningen.  

Båtkortesjen ble avsluttet med uformell, elektrisk mingling utenfor Akershus festning. 

I tillegg til de seks fartøyene i kolonnen har Boreal (øyfergene) ytterligere fire og Norled (Nesoddfergen) ytterligere to batteridrevne fartøy i Oslo. 

- Tusen takk alle aktørene som deltok i båtparaden! Vi gleder oss til å se enda flere utslippsfrie fartøy i årene som kommer, sier havnedirektør Mathisen. 

STARTKLAR: De seks elektriske fartøyene startet paraden med å stille opp side om side i havnebassenget utenfor Skur 38 Vippetangen – klare for seilas med Fjordbyen som bakteppe. Fra venstre: Dronningen, Oslofjord 1, Vision of the Fjords, Brisen, BB Electra og Pelikan 2.  

PELIKAN FØRER AN: Etter å ha stilt opp utenfor Skur 38 startet den elektriske seilasen.
KAVRINGEN FYR: Her runder kolonnen Kavringen fyr. 
ELEKTRISK HØST: Her har kolonnen rundet Kavringen Fyr og er vei til elektrisk mingling utenfor Akershus festningHovedøya i bakgrunnen. 
MINST FØRST: Båtene var plassert i kolonnen etter størrelse - Oslo havns miljøbåt Pelikan 2 først, deretter taubåten BB Electra, charterbåtene Brisen og Vision of the Fjords, fulgt av øybåten Oslofjord 1 og Nesoddfergen Dronningen. 
MINGLING: Etter en stram oppstilling før start ble båtkortesjen avsluttet med uformell, elektrisk mingling utenfor Akershus festning. 
Elektrisk mingling med Fjordbyen som kulisse. 
TILRETTELEGGER: - Jeg vet ikke om noen andre byer i verden som er like preget av elektriske båter som Oslo. Oslo Havns rolle er å tilby ladeinfrastruktur og tilrettelegge for innovative rederier som satser bærekraftig sjøtransport, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen. 
LEDET KORTESJEN: Etter oppmøte ved Vippetangen seilte båtene i kolonne rundt Kavringen fyr, ledet av Oslo Havns miljøbåt Pelikan 2. Båtfører Tina Borge Kvalsvik satt ved roret. Havneinspektør Jørgen Berg-Jacobsen koordinerte seilasen via radiokommunikasjon. Foto: Oslo Havn. 

Pressealbum

FAKTA OM BÅTENE:  

Pelikan 2: Elektrisk miljøbåt som Oslo Havn bruker til å plukke søppel og fremmedobjekter i indre havnebasseng. Båten kan operere hele arbeidsdager uten å lade.

BB Electra: Elektrisk taubåt - trolig Europas første - eid av slepebåtrederiet Buksér og Berging. Har operert i Oslo siden våren 2024. Båten har kaiplass og lader hos Oslo Havn Sjursøya. BB Electra har operasjonsdrift batteri fire timer. Mulighet for å benytte generator med NOx-rensing ved lengre forflytninger i Oslofjorden.  

MS Brisen: Charterbåt eid av Brim Explorer. Elektrisk framdrift. Skipet har en dieselgenerator som kan benyttes til å lade batteriene dersom det er problemer med lading, eller båten skal brukes over lengre avstander. Over 95% av strømforbruket hittil i år kommer fra ladestrøm.  

Vision of the Fjords: Charterbåt, The Fjords. Vision of the Fjords seiler sightseeingturer i Oslofjorden 1,5 timer. Med en seilingshastighet 5,5 knop klarer båten å gjennomføre hele turen batteri. Hybridskip som kan  over til dieseldrift ved behov.  

Oslofjord 1: Øyferge, operert av Boreal for Ruter. Boreal har fem fartøyer (Oslofjord 1-5) som i hovedsak benyttes til rutetrafikk mellom øyene i Oslo. Alle fem fartøyene har miljøvennlige generatorer i backup, som benytter HVO 100 drivstoff. Øyfergene kan skilte med en elektrisk regularitet (oppetid) 99,9 % langt i år.  

Dronningen: Nesoddenferge, operert av Norled for Ruter. Går i rutetrafikk mellom Oslo (Tingvallakaia) og Nesoddtangen sammen med Prinsen og Kongen. Ombyggingen av Kongen til batterielektrisk drift ble gjennomført sommeren 2019, Dronningen ble bygget om høsten 2019, mens Prinsen ble bygget om første kvartal 2020.