Hvert år kommer store mengder veisalt sjøveien til hovedstaden. Tidligere ble mye av dette lagret på kaia både på Filipstad og på Nordre Sjursøykai. Lagringen er nå samlet på Nordre Sjursøykai i Sydhavna og flyttet inn under tak – en løsning som gir bedre kvalitet og mer effektiv drift og arealbruk.
En del av havnestrategien
Oslo Havn har lenge ønsket å samle saltlagringen i Sydhavna, som en del av den langsiktige planen med å frigjøre Filipstad til byutvikling. Saltimport har importert veisalt til Filipstad uten tilgang til innendørs lagerplass. GC Rieber Minerals har fra før av disponert hele arealet der teltene står nå, og lagerbygningen skur 86 på Nordre Sjursøykai vil de fortsatt disponere.
– De nye teltene er et viktig ledd i strategien for å effektivisere godshåndteringen og videreutvikle den moderne og arealeffektive godshavna. Når aktører som GC Rieber Minerals og Saltimport investerer i arealeffektive og fleksible anlegg, styrker det hele havna, sier Einar Marthinussen, kommersiell direktør i Oslo Havn.
Odd Kåre Bergli, regionleder Øst i GC Rieber Minerals, utdyper:
– Investeringen er gjort på bakgrunn av en totalvurdering av hva som gir best lagerløsning opp mot tilgjengelig areal i havna. Vi har gjort en optimal arealutnyttelse i forhold til det arealet vi har til rådighet.
Anders Solheim Book, CEO i Saltimport AS, legger til:
– Med den nye hallen kan vi levere høyere kvalitet, bedre leveransedyktighet og tenke langsiktig. Den gir oss også mulighet til å ta inn større skip, noe som reduserer utslipp per tonn.
Fleksible bygg i stor skala
Teltene er spesialtilpasset kaia og forankret med til sammen sju tusen jordspyd 1,5 meter ned i bakken. På grunn av én meter høydeforskjell på kaia er bakken 3D-scannet og hvert eneste bein har unik lengde for å få samme takhøyde på teltet.
GC Rieber Minerals sin hall måler 55 x 60 meter, mens Saltimports er 45 x 65 meter. Veggene rager tolv meter i høyden, og i mønet når konstruksjonene nesten 20 meter.
Begge saltteltene er satt opp av Hallgruppen AS.
Stabil kvalitet og langsiktige avtaler
For saltimportørene handler det også om kvalitet og miljø. Under presenning på kaia var saltet mer utsatt for fukt.
– Lagring innendørs gir stabile forhold og beskytter saltet mot vær og vind, samtidig som det blir enklere å levere en stabil kvalitet på varen, sier Bergli.
– Mindre fuktighet i saltet og bedre utnyttelse av arealet er viktige fordeler, sier Book. – I tillegg gir en langsiktig leieavtale på Sjursøya oss trygghet til å investere, noe som var vanskeligere med kortere leieavtaler på Filipstad.
Trygghet for befolkningen
Saltet som lagres på Sjursøya sendes videre til kommuner, entreprenører og borettslag over hele Østlandet. Når vinteren kommer, er forsyningslinjene på plass – og havna kan vise til en lagringsløsning som er både effektiv og mer bærekraftig enn tidligere.
– Prosjektet viser at vi og våre kunder trekker i samme retning. Vi bygger en havn som skal være en motor for næringslivet, og da er effektiv arealbruk i Sydhavna avgjørende, sier Marthinussen i Oslo Havn.
– Veisalt er veisikkerhet, og det er en trygghet for befolkningen i Oslo og på Østlandet å ha en stabil saltleverandør som GC Rieber Minerals tett på det store veinettet, avslutter Bergli.
– Det er viktig med minimum to saltleverandører for å sikre tilgangen på kritiske varer som veisalt i Oslo, understreker Book.
Med disse investeringene er Oslo Havn og saltimportørene godt rustet for fremtidens krav til effektivitet, kvalitet og bærekraft.