Oslo Havn har bidratt med drivstoff til de som ønsket det, slik at de kan kjøre bort båten sin selv.
Båter som ikke forlater området blir slept til Lindøya Slipp og til Grønlia.
Hvis båtene ikke hentes av eier, vil en uavhengig takstmann vurdere hver båt, og det vil fattes vedtak om båtene skal kondemneres hos Kambo Marina i Moss eller videreselges.
Miljøproblem
Det er et stort miljøproblem i Oslofjorden og langs hele kysten at båter forlates eller synker. På sjøbunnen avgir de mikroplast og miljøgifter. Bare i Frognerkilen har Bymiljøetaten i Oslo brukt tre millioner kroner de siste fire-fem årene på å fjerne båter som er sunket. Derfor er det best å fjerne dem før de risikerer å synke.
- Kystverkets raske og gode avklaring er viktig for oss. Båtene som ligger ulovlig fortøyd utgjør en risiko for miljø, sikkerhet og fremkommelighet. Alle som kjøper båt, må ha en lovlig plass å legge den på. Vi håper at båteierne vil flytte båtene sine selv. Å hindre at henlagte båter synker, er et viktig bidrag til en ren og trygg fjord, sier Anne Rygg, styreleder i Oslo Havn KF.
49 båteiere fikk pålegg
Oslo Havn påla 49 båteiere å flytte båtene i Frognerkilen 16. juli i år. Mange av båtene har ukjent eier og er i dårlig stand. Noen eiere har flyttet båtene sine etter varselet i sommer.
Ti båteiere klaget, men Kystverket bekreftet i oktober at Oslo Havn kan kreve at båtene flyttes.
Vedtaket bygger på havne- og farvannsloven § 17 og 18. Oslo Havn gis adgang til å fjerne fartøy som hindrer ferdsel eller utgjør miljø- og sikkerhetsrisiko.
Oslo Havn varslet båteierne på nytt og informerte om at de som ikke fjerner båtene selv, vil få dem fjernet.
