Oslo Havn logo Oslo Kommune
Bli med under Oslo havns kaier

Bli med under Oslo havns kaier

Møt sommervikarene som inspiserer under havnepromenaden – der ingen andre er eller skal være.

PUBLISERT: 17.08.23

TILSTANDSSJEKK: Ti kilometer med kai krever tilstandssjekk. Alle foto: Oslo Havn/ Thea Fahlvik.

Tor Smeland og Sara Berlin Boasson studerer byggingeniør ved NTNU i Trondheim, men tilbringer sommeren ved Oslo Havn hvor de kontrollerer kaikonstruksjoner. Oslo Havn er opptatt av at kaiene skal være godt vedlikeholdt. Det er helt nødvendig for å kunne drive en effektiv havn.
 
Den blå båten er liten, men funksjonell, når de beveger seg under Oslo havns pulserende gater. 
 
– Det er interessant å se de tingene som folk flest ikke ser. Det er viktige konstruksjoner som holder kaiene oppe, som man kanskje ikke tenker på når man går havnelangs, sier Sara.  
SOMMERVIKARER: Tor og Sara tilbringer arbeidstid på sjøen. 

Kartlegging

Sommervikarene er innom alle kaiene som Oslo Havn har ansvar for. De rapporterer skader og symptomer på skader.  

Vi kartlegger tilstanden til kaiene, som er nyttig for at Oslo Havn kan planlegge videre vedlikeholdsarbeidTypiske symptomer på skader er avskalling eller sprekker i betong, sier Tor. 

Hyppig båttrafikk, store bølger og smal inngang til kaiene er noen av utfordringene som sommervikarene møter på. Bruk av hjelm og planlegging i forkant er viktig.

KARTLEGGING: Sommervikarene ser på kaienes tilstand.  

Investeringer for fremtiden 

Ambisjonen om å bli verdens første, bynære, utslippsfrie havn stiller krav til kaienes infrastruktur. Oslo Havn investerer flere hundre millioner i å bygge nye kaier og vedlikeholde de som allerede finnes.  

Oslo Havns kaier varierer i konstruksjonstyper, men den vanligste typen er åpne kaier som betongdekke på stålpeler og massivkaier som blokkmurskaier. Flere av kaiene er over hundre år gamle, og med hele 10 kilometer kai har Oslo Havn et kontinuerlig behov for å kontrollere kaikonstruksjonene. 

Utbedringene av kaiene på Akershusutstikkeren kostet Oslo Havn 90 millioner kroner. Nye kaier bygges ofte med en prosjektert levetid på 100 år. 

VEDLIKEHOLD: Ti kilometer med kai krever mye vedlikehold. 

Verdifulle erfaringer

Tor og Saras sommerjobb står i kontrast til dagene på lesesalen i Trondheim.

–  Dette er noe helt annet enn å sitte på skolebenken. Det er veldig deilig å ha en jobb hvor vi kan være ute å nyte sola samtidig som vi bidrar til noe viktig, sier Sara. 

Sommervikarene trives med kombinasjonen av kontorarbeid og utendørs kartlegging, og arbeidsdagene planlegges etter værforholdene.  

Det er spennende å sette teoretisk kunnskap ut i praksis. Jeg har ikke jobbet med kaier tidligere, men arbeidet har gitt mersmak, sier Tor.  

PRAKSIS: Fra skolebenken til inspisering under Oslos havnepromenade.