Yilport Oslo - mot en utslippsfri containerterminal
Om lag en tredjedel av alle skipsgående containere inn og ut av Norge går via containerterminalen i Oslo.
Veksten i containervolumet har vært god i flere år. Over 25 000 trailere fra kontinentet har over de siste tre årene blitt erstattet av containere som kommer sjøveien til Oslo.
Operatøren av terminalen, Yilport Oslo samarbeider med Oslo havn for å kutte klimautslipp. I tillegg til elektrifisering av terminalutstyr er det å flytte gods fra vei til sjø selskapets viktigste bidrag til det grønne skiftet.
Terminalens containerkraner er blant verdens mest stillegående, nullutslippskraner.
- Vi har elektriske kraner, trucker og mindre kjøretøy. Nå gjenstår det å få el-Reach stacker som løfter containere og el- terminaltraktorer som trekker conatinerne. El-teknologien for dette er ikke ferdig utviklet enda, men jeg har stor tro på at teknologien kommer. Da er vi en nullutslippsterminal, sier Maiken Solemdal, markedssjef i Yilport.

Hun legger til at det viktigste miljøtiltaket fortsatt er å flytte gods fra vei til sjø, som reduserer CO2- utslippene betydelig på varer og gods som importeres til Norge.
Forsyner store deler av Norge med varer
Containerterminalen har nærhet til et stort og økende marked. Halve Norge bor innenfor tre timers kjøring fra Oslo havn.
Rundt 80 prosent av varene i containerne, alt fra sykler, bøker til elektronikk, kantstein og matvarer skal til Oslo og nærområdene. Det er Norges tettest befolkede område.
YILPort Oslos avanserte logistikksystemer og moderne, miljøvennlige terminalutstyr sørger for effektiv omlasting og kort liggetid for varene. De fraktes raskt ut til vareeierne for videre distribusjon til butikker og forbrukere.