Unicon lanserte betongbiler med elektrisk trommel

Trommelen drives kontinuerlig med batteridrift. Det fjerner behovet for tilkobling til strøm på byggeplassen. Motorene går på biodrivstoffet HVO100.  

Publisert: 01.09.2021

— Jeg er veldig glad for de nye betongbilene med batteridrevne tromler. Det trenger Oslo kommune og det trenger Oslo havn for at vi skal nå klimamålene våre, sa Marianne Borgen i forbindelse med lanseringen. Foto: Hans Kristian Riise/Oslo Havn

Det nye tilskuddet av betongbiler med ladbar batteridrevet trommel gir en betydelig effekt i reduksjonen av CO2. Det er også støyreduserende på byggeplass.

Eric Stauset, adm.dir Unicon

Lanseringen fant sted torsdag morgen foran Rådhuset med ordfører Marianne Borgen tilstede.

— Oslo har veldig ambisiøse klimamål. Vi ønsker å være verdens første utslippsfrie by allerede i 2030. Det er ikke lenge til. Da trenger vi samarbeid med næringslivet. Jeg er veldig glad for de nye betongbilene med batteridrevne tromler. Det trenger Oslo kommune og det trenger Oslo havn for at vi skal nå klimamålene våre.

Ordfører Marianne Borgen
LANSERING VED RÅDHUSET: Unicon lanserte sine to nye betongbiler med elektrisk trommel foran Rådhuset. 

Økte miljøkrav

Bilene har batterikapasitet til å frakte og levere betong en hel arbeidsdag på kun én lading av batteripakkene til trommeldriften.

Vi er en stor kommune som de neste årene vil bruke ti milliarder kroner på bygg- og anleggsvirksomhet. Som bestiller er det viktig for oss å stille krav til de som leverer tjenester til oss. Vi kommer til å øke kravene i årene som kommer til at det skal være utslippsfrie maskiner og anleggsvirksomhet i Oslo kommune.

Marianne Borgen

Nord-Europas største 

Jeg vil takke Oslo Havn for tilrettelegging av ladestasjoner og tilgang på biodrivstoff for de nye bilene og det gode samarbeidet vi har på miljøsiden.

Eric Stauset

På Sjursøya i Oslo har Unicon Nord-Europas største ferdigbetongfabrikk.

Nå er det ikke bare prat lenger, nå er det praksis. Miljøkravene Oslo kommune stiller i anskaffelsene sine gir resultater. Markedet finner løsninger. Nå er den trommelen som inneholder kortreist betong fra Sjursøya til byggeplasser i Oslo elektrisk. Det er første skritt på veien til å bli utslippsfri.

Heidi Neilson, miljøsjef i Oslo Havn

Ivrig ordfører 

ELEKTRISK TROMMEL: Ordfører Marianne Borgen, bileier Johnny Teigen, Bent Nygren (salg- og markedsdirektør Unicon) og Eric Stauset (adm.dir Unicon) ved den nye betongbilen.

 

Jeg har alltid hatt lyst til å sitte i en betongbil, utbrøt ordfører Borgen begeistret mot slutten av seansen.

Marianne Borgen

Bileier Johnny Teigen tok henne gladelig om bord. 

 Borgen var interessert i hvordan jeg opererte bilen. Speilene mine er jo kamera og vi har ekstra ryggekamera. Vi kjører på biodiesel konstant. Denne bilen vil ikke lage mye støy. Vi kan stoppe motoren og fortsette å jobbe med trommelen.

Johnny Teigen
GLEDET SEG: — Jeg har alltid hatt lyst til å sitte i en betongbil,  sa ordfører Marianne Borgen.