Oslo er en attraktiv cruisedestinasjon

Oslo er en attraktiv cruisedestinasjon

Oslo ser en positiv utvikling og venter 101 cruiseskip med rundt 200 000 passasjerer i 2018. 1. mai får vi et helt nytt skip på besøk.

Det flunkende nye skipet,  Mein Schiff 1 med 2800 gjester om bord kommer på prøvetur til Oslo 1. mai, før den døpes i Hamburg 11. mai. Skipet er nyeste tilskudd i Mein Schiff-flåten til TUI Cruises, som nå teller seks moderne skip. Skipet er 315 m langt, som er 20 meter lengre enn de andre, og har lugarkapasitet til 2894 gjester. I tillegg til 12 restauranter og 15 barer har skipet en joggebane på 438 meter og en egen helsebistro.

Bildet over: Flunkende nytt skip. Mein Schiff besøker Oslo 1. mai før den senere døpes i Hamburg. Foto: TUI Cruises

Oslo har mye å by på
- Oslo er en spennende by med en fantastisk innseiling, ei vakker havn og et vidt spekter av attraksjoner. Byen har mange kulturtilbud for cruiseturistene. Vi ser resultater av målrettet jobbing for å få flere cruisebåter til hovedstaden, og vi har store ambisjoner for Oslo som cruisedestinasjon i årene fremover. Satsingen skjer i nært samarbeid med prosjektpartnerne og det lokale reise- og næringslivet, forteller havnedirektør Ingvar M. Mathisen.

Han mener økt cruisetrafikk er svært positivt for byens reise- og næringsliv, samt for Oslo Havn KF.

Oslo er en attraktiv cruisedestinasjon

 Oslo har mye å by på, og vi ønsker flere cruiseturister velkommen til hovedstaden, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen.

52 ulike skip fra 29 rederier vil ta turen innom Oslo i år. Sesongen strekker seg fra april til desember, med hovedsesong fra mai til oktober. 14 skip blir liggende over natten og tre skip skifter ut passasjerene her i Oslo.

- Oslo skal være en naturlig anløpshavn for cruisebåter som seiler videre til Vestlandsfjordene, og for skip som seiler til de baltiske statene. Byen har også et stort potensiale for cruisereiser som starter og slutter i Oslo. Det er lønnsomt for byen som vil nyte godt av at turistene bruker byens tilbud, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen. 

Oslo er en attraktiv cruisedestinasjon

Stor og liten. Regal Princess, en av de største som besøker Oslo, til kai på Filipstad 30. april.  Albatros er en 45 år gammel dame som tidligere har seilt for Royal Viking Line og Norwegian Cruise Line under navnene Royal Viking Sea og Norwegian Star.

Ny cruiseterminal
Nytt av året er en flunkende ny cruiseterminal på Akershusstranda, som har gått gjennom en omfattende oppgradering. Cruiseturistene til Oslo vil møte en stor butikk med suvenirer og norske kvalitetsvarer.
En ny kafè i lokalet har også kommet til. En betjent turistinformasjon driftet av Visit Oslo vil gi turistene god informasjon for å kunne nyte av Oslos mange attraksjoner og tilbud. Cruiseterminalen vil holde åpent hver dag fra mai til oktober og ønsker både cruiseturister og andre besøkende velkommen til Akershusstranda.

Oslo er en attraktiv cruisedestinasjon

Ny betjent turistinfo. Turistene vil få gode råd i valget blant Oslos mange attraksjoner av Visit Oslo.

Sju førstegangsanløp
Sju cruiseskip vil i 2018 anløpe Oslo for første gang. Noen av dem er flunkende nye. Mein Schiff 1 er først ut 1. mai.

Det norskeide Viking Cruises ønskes velkommen tilbake til Oslo. De kommer med to nye båter, Viking Sun 21. Juni og M/S Viking Sky legger til kai i hovedstaden 20. September.

I september kommer en av de riktig store cruiseskipene på besøk. MSC Meraviglia fra italienske MSC Cruises gjester Oslo med hele 5700 gjester om bord.  
 
Flere av cruiseskipene er gjengangere. Regal Princess fra Princess Cruises vil være en hyppig gjest med hele 12 anløp med ca 3600 gjester om bord.
 
Verdens største LNG- skip
AIDAnova, et av verdens største LNG-drevne cruiseskip med plass til 5200 gjester kommer til Oslo i september og november.
- Jeg er glad for at cruisenæringen er i ferd med å tilpasse seg nye miljøkrav. Og det er spennende å få AIDAnova med sin LNG- teknologi  på besøk,  sier Ingvar M. Mathisen.
77 nye cruiseskip bygges eller er planlagt bygd innen 2025. Nye skip blir mer miljøvennlige, med redusert drivstoff og lavere utslipp.

- Ny miljøteknologi er lønnsom for næringen. I fremtiden vil de mest miljøvennlige skipene få økonomiske fordeler når de ligger til kai, forteller havnedirektøren.

Ønsker miljøvennlige skip
De største cruisehavnene i Norge er enige om modellen «Environmental Port Index» (EPI). Målet er å koble skipenes miljøpåvirkning til kostnadene ved å ligge til kai. De mest miljøvennlige skipene skal betale minst. Havnene jobber nå videre med modellen, for å beregne påvirkningen på cruisenæringen. Det er også et mål at cruisenæringen selv viser mer åpenhet, og i større grad synliggjør tiltak for å redusere miljøutslipp.
- Oslo ønsker å tiltrekke seg verdens mest miljøvennlige cruiseskip, avslutter havnedirektøren entusiastisk.